8 december 2016 t/m 19 maart 2017

Vincent van Gogh

De tuin van de pastorie te Nuenen

De tuin van de pastorie te Nuenen van Vincent van Gogh (1853-1890) is onlangs door het museum verworven uit particulier bezit. Dit werk uit oktober-november 1885 is de laatst bekende aquarel die de kunstenaar in Nuenen vervaardigde en neemt een belangrijke plaats in in het oeuvre van Van Gogh.

Over het werk

Vincent van Gogh woonde bijna anderhalf jaar bij zijn ouders in de pastorie te Nuenen. De tuin achter de pastorie was een geliefde plek van Van Gogh, waar hij meerdere, soms zeer ambitieuze werken maakte. In een brief aan zijn broer Theo schreef Van Gogh: "Ik heb ook nog een herfststudie gemaakt van den vijver in den tuin t’huis. Er zit bepaald een schilderij in die plek." Het schilderij dat hij later naar voorbeeld van de aquarel maakte, groot en alleen bekend van zwart-wit reproducties, ging in de Tweede Wereldoorlog verloren. De waterverftekening geeft nog enigszins een idee van wat het coloriet ervan bij benadering geweest zal zijn.

Deze voor Het Noordbrabants Museum belangrijkste aankoop ooit past binnen de ambitie om een representatief overzicht te kunnen tonen van Van Goghs Brabantse periode aan de hand van originele werken van de kunstenaar.

Vincent van Gogh, De tuin van de pastorie te Nuenen, 1885. Foto: Peter Cox. Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch

VAN GOGH IN HET NOORDBRABANTS MUSEUM

Het Noordbrabants Museum toont als enige museum in Zuid-Nederland originele werken van Vincent van Gogh in een paviljoen gewijd aan zijn Brabantse periode. Naast het schilderij Spittende boerin (uit de eigen collectie van Het Noordbrabants Museum) beschikt het museum onder meer over twee permanente bruiklenen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en enkele tijdelijke bruiklenen van het Van Gogh Museum.

Met dank aan

De tuin van de pastorie te Nuenen kon worden verworven dankzij de financiële steun van de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de Vrienden van Het Noordbrabants Museum, de Renschdael Art Foundation en Coen Teulings. Van de totale aankoopsom van ruim 1 miljoen euro nam de BankGiro Loterij bijna de helft voor zijn rekening.