Foto bymarjo

Vrienden versterken de collectie

Meer over onze aanwinsten

De conservatoren van Het Noordbrabants Museum vertellen meer over de kunstwerken die de afgelopen jaren werden aangekocht met steun van de vrienden. Ze vertellen waarom de kunstwerken een aanwinst zijn voor de collectie van het museum. Een groot aantal van deze aanwinsten is nu te zien in het museum.

 

Jan Fabre - De terugkeer van de olifant

Schermafbeelding 2016 09 12 Om 22 21 34Tussen 1530 en 1540 is in Brussel een serie van vijf wandtapijten vervaardigd naar schilderijen van Jheronimus Bosch. Vier ervan hangen in het Spaanse Escorial. Het vijfde, ´De Olifant´, is in de tussenliggende eeuwen verloren gegaan. Net als het oorspronkelijk schilderij van Bosch. De compositie van dit schilderij was wel bekend door 16e-eeuwse prenten van Alard Duhamel en Hieronymus Cock en het schilderij van een navolger. Het Noordbrabants Museum, het Textielmuseum en het Textiellab lieten samen het wandtapijt ´De Olifant´ herleven met deze moderne interpretatie van de Belgische kunstenaar Jan Fabre.

Ruud van Empel - World#19

17633Conservator Hans November richtte in juni 2018 een aantal museumzalen met de vaste collectie opnieuw in. Hij koos ook deze World#19 van Ruud van Empel. Kinderen staan voor Ruud van Empel voor de onschuld. Hij beeldt ze af in perfecte paradijsjes. De foto’s doen op het eerste oog realistisch aan. Pas in tweede instantie ziet de toeschouwer dat het om gecomponeerde beelden gaat die zorgvuldig samengesteld zijn. Hans November: “Ruud van Empels werken zijn niet alleen betoverend mooi maar hebben ook iets surrealistisch. Het is te mooi om waar te zijn.”

David Teniers - De boerenkermis

BoerenkermisConservator oude kunst Paul Huys Janssen: Deze boerenkermis toont een Brabants tafereel van een herbergscène in de open lucht. Er wordt gedanst, gegeten en gedronken. In 1987 kocht Het Noordbrabants Museum dit werk van David Teniers de Jonge (1610-1690). Zijn kunst, ook de wandtapijten, waren tot ver in de 18e eeuw populair. Teniers was een kleinzoon van Pieter Bruegel en schilderde net als hem graag taferelen met boeren. Het wandtapijt is omstreeks 1750 vervaardigd in Brussel, in het atelier van Jan-Frans van der Borcht.

Vincent van Gogh - De tuin van de pastorie te Nuenen

Pastorietuin 300DpiIn december 2016 verwierf het museum De tuin van de pastorie te Nuenen van Vincent van Gogh (1853-1890) uit particulier bezit. Conservator Helewise Berger: "dit werk uit najaar 1885 is de laatst bekende aquarel die de kunstenaar in Nuenen vervaardigde en neemt een belangrijke plaats in in het oeuvre van Van Gogh. Deze voor Het Noordbrabants Museum, belangrijkste aankoop ooit, past binnen de ambitie om een representatief overzicht te kunnen tonen van Van Goghs Brabantse periode aan de hand van originele werken."

Johannes Antonius van der Ven - Eva in bekoring

Eva in bekoringConservator Joris Westerink: "Het beeld werd in 1987 is geschonken door de vrienden en is een aanwinst voor onze paleistuin."
Van der Ven is een 19e eeuwse beeldhouwer uit 's-Hertogenbosch die tussen 1834 en 1841 en tussen 1842 en 1843 in Rome werkte. Daar werd hij beinvloed door de grote neoclassicisten Antonio Canova en Bertel Thorwaldsen. Het beeld Eva in bekoring is een prachtige neoclassistische interpretatie van antieke beelden.

 

Jan Boeckhorst - Minerva beteugelt Pegasus met de hulp van Mercurius

Minerva Beteugelt PegasusDit schilderij is te zien in onze Van Thuldenzaal vertelt conservator oude kunst Paul Huys Janssen. "Jan Boeckhorst (1604-1668) is één van de belangrijkste schilders uit de school van Peter Paul Rubens. In dit prachtige schilderij zien we de virtuositeit van de Vlaamse schilderkunst op zijn best. De dynamiek en kleurigheid van de barokschilderkunst komt volledig tot zijn recht."

Jan Sluijters - Knotwilgen aan de slatuinen

Knotwilgen aan de slatuinenVanaf 1907 werd het landschap aan de rand van Amsterdam een geliefd onderwerp voor Jan Sluijters; de Slatuinen lagen in de omgeving van zijn woonhuis in het westen van de stad. Conservator Helewise Berger: “De keuze voor het schilderen van knotwilgen doet denken aan Vincent van Gogh, die het onderwerp onder andere in Etten en Nuenen vastlegde”. Sluijters bewonderde Van Goghs schilderwijze. Het kleurgebruik en de verfopbreng in dit schilderij geven blijk van zijn affiniteit met het werk van Van Gogh.