Marijn Morée, Perseverance, 2001, Collectie kunstenaar, Westdorpe © Marijn Morée, c/o Pictoright Amsterdam 2017

Persdossier inclusief beeldmateriaal

Verspijkerd en verzaagd. Hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst

Persberichten

Het Noordbrabants Museum wijdt eerste tentoonstelling aan vijf decennia hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst

13 december 2016

Van 18 februari t/m 5 juni 2017 brengt Het Noordbrabants Museum in de tentoonstelling Verspijkerd en verzaagd. Hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst werk van diverse kunstenaars bijeen die gipsen devotiebeelden transformeren tot kunstwerken. Niet eerder is een tentoonstelling gewijd aan dit merkwaardige, Nederlandse fenomeen. Centraal in de expositie staat het oeuvre van de Bossche kunstenaar Jacques Frenken, die rond 1965 als eerste de afgedankte heiligen onder handen neemt. Van deze pionier worden beelden getoond die zelden of niet eerder zijn geëxposeerd. Daarnaast zijn beelden, assemblages en installaties te zien van onder meer Marc Bijl, Alexander Schabracq, Henk Visch en Moniek Westerman. In totaal zijn circa 40 werken uit diverse Nederlandse collecties bijeengebracht die samen een overzicht vormen van vijf decennia hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst. Ze vertellen veel over onze veranderde kijk op het christendom in de laatste vijftig jaar. 

Lees volledig persbericht

Persbeeld

Onderstaande beelden mogen alleen rechtenvrij worden gepubliceerd ten behoeve van deze tentoonstelling, onder vermelding van de verstrekte credit. Commerciële toepassingen zijn niet toegestaan.

We vragen u een bewijsexemplaar te sturen aan pers@hnbm.nl of Het Noordbrabants Museum, marketing en communicatie, Postbus 1004, 5200 BA ’s-Hertogenbosch.

Overzicht persbeeld

Heimwee naar Chartres

Jacques Frenken (’s-Hertogenbosch, 1929)

1964, hout, verf, gips, 88,8 x 53 x 14,3 cm, collectie Bas van Velzen, Amsterdam

Drostemadonna / Blauwe Madonna

Jacques Frenken (’s-Hertogenbosch, 1929)

1965, hout, verf, gips, 151 x 75 x 39 cm, Museum Catharijneconvent, Utrecht

Spijkermadonna

Jacques Frenken (’s-Hertogenbosch, 1929)

1968, hout, ijzer, gips, 102,5 x 49 x 22 cm, collectie kunstenaar, ’s-Hertogenbosch. Foto Peter Cox

Franciscus van Assisi

Jacques Frenken (’s-Hertogenbosch, 1929)

1966, hout, verf, opgezette vogeltjes, gips, 148 x 40 x 34 cm, particuliere collectie

Kerkgang

Theo van Keulen (Nuenen, 1937)

1992, gemengde techniek, ca. 250 x 350 x 350 cm, collectie kunstenaar, Sterksel

St. Hubertus

Joost van den Toorn (Amsterdam, 1954)

1987, epoxy, verf, gips, 101,5 x 31,5 x 16 cm, Museum Catharijneconvent, Utrecht

Deconstructie V (detail)

Alexander Schabracq (Amsterdam, 1957)

1992, gemengde techniek, geglazuurd gips 212 x 93 x 55 cm, collectie Twijnstra Gudde, Amersfoort, © Alexander Schrabracq, c/o Pictoright Amsterdam 2017

Perseverance

Marijn Morée (Den Helder, 1951)

2001, textiel, gips, 64 x 45 x 30 cm, collectie kunstenaar, Westdorpe © Marijn Morée, c/o Pictoright Amsterdam 2017

Neemt, eet

Jan Tregot (Tholen, 1970)

2015-2016, hout, staal, gips, porselein, acrylverf (beschildering: Erik van de Beek), 32,5 × 25 × 21 cm, collectie kunstenaar, Nijmegen. Foto Anton Houthappels © Jan Tregot, c/o Pictoright Amsterdam 2017

Acheta-domestica (detail)

Marcelo Segall (Santiago Chili, 1970)

2014, gemengde techniek, gips, 155 x 37 x 37 cm, collectie SmithDavidson Gallery

Uit de mijn

Wout Herfkens (Rotterdam, 1962)

2015, doek, hout, houtlijm, gips, 40 x 25 x 17 cm, collectie kunstenaar, Oosterbeek

Vlucht

Moniek Westerman (Emmen, 1960)

2011-2016, Installatie: vogelveren, metaaldraad, ca. 40 objecten ca. 230 x 150 cm, collectie kunstenaar, Groningen

Zaalfoto

Foto Joep Jacobs