De industriële natuur van Kranen/Gille

12 december 2016
Eerste museale solotentoonstelling voor eigenzinnig design duo

In 2007 ontwerpen Jos Kranen en Johannes Gille de stoel A Forest Chair. Nog datzelfde jaar wordt de stoel getoond op designbeurzen in Milaan en Miami. Een vliegende start voor het design duo Kranen/Gille, dat in de daaropvolgende jaren vanuit hun studio in ’s Hertogenbosch met succes werkt aan een eigenzinnig oeuvre. Ter gelegenheid van het tienjarig jubileum toont Het Noordbrabants Museum van 11 februari t/m 14 mei 2017 De industriële natuur van Kranen/Gille, de eerste museale solotentoonstelling over het tweetal. Kranen/Gille tekent zelf voor het ontwerp van de tentoonstelling. Een mix van prototypes, vrij werk en producten voor design labels illustreren de hoogtepunten en ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar. In totaal zo’n 40 ontwerpen waaronder een nieuw, niet eerder getoond werk, een kroonluchter in de serie Plant.

“We willen bezoekers inzicht geven in onze gedachtegang en de afwegingen die worden gemaakt tijdens het ontwerpen van een product. Het proces begint in de breedte, we beginnen te ontwerpen en tijdens dat proces blijkt of het product past bij industrie, galerie of museum.”

Nieuw werk

De kroonluchter Plant is een nieuw ontwerp speciaal gemaakt voor de tentoonstelling in ’s Hertogenbosch. Dit vrije werk van groot formaat stond al lang op het wensenlijstje van Kranen/Gille. Het is onderdeel van de serie Plant waaraan het duo sinds 2008 werkt. Het uitgangspunt voor de ontwerpen in deze serie is de groeistructuur van planten. Kenmerkend is dat er geen rechte hoeken in voorkomen. In de tentoonstelling wordt een korte documentaire getoond die bezoekers inzicht geeft in het ontwerp- en productieproces van de kroonluchter.

Industriële natuur

Een andere inspiratiebron voor Kranen/Gille is de vormgeving van industriële bouwwerken als booreilanden, scheepswerven en onderzeeërs. Projecten van een enorme omvang, die nooit zijn ontworpen om mooi gevonden te worden. In hun ontwerpen brengt Kranen/Gille de vormen en materialen van deze constructies terug naar gedetailleerd uitgewerkte gebruiksvoorwerpen. De vormgeving van de tentoonstelling is ook gebaseerd op deze industriële inspiratie.

Over Kranen/Gille

Naast een fantasierijke geest, delen Jos Kranen (Tegelen, Nederland, 1977) en Johannes Gille (Marburg, Duitsland, 1979) een zwart gevoel voor humor. Rap na hun afstuderen aan de Design Academy in Eindhoven starten ze samen hun ontwerpbureau. In het begin maakt het duo vooral ambachtelijke, exclusieve producten in een lage oplage. Daarmee trekken ze snel de aandacht van galeries en internationale verzamelaars. De afgelopen jaren ontwikkelde Kranen/Gille ook een sterk netwerk van design labels, waaronder Pode, Functionals en Cor Unum. Hierdoor zijn hun ontwerpen ook bereikbaar voor een breed publiek.

Voor design naar het Museumkwartier ’s-Hertogenbosch 

Goeddeels gelijktijdig presenteert het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, dat samen met Het Noordbrabants Museum het Museumkwartier ’s-Hertogenbosch vormt, de tentoonstelling De laatste avant-garde. Radicaal design in Italië 1966 -1988 (18 feb t/m 11 jun 2017). Twee designexpo’s onder een dak.
De industriële natuur van Kranen/Gille is onderdeel van de serie Made in Brabant waarin Het Noordbrabants Museum hedendaags design uit Brabant in de schijnwerpers zet. In eerdere edities stond het design van Kiki van Eijk, Joost van Bleiswijk en Pieke Bergmans centraal. Daarnaast maakt de tentoonstelling onderdeel uit van het programma ter gelegenheid van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design. Kijk voor het volledige programma op www.nbtc.nl/mtdd.

Download pdf van persbericht

De industriële natuur van Kranen/Gille

Persdossier inclusief beeldmateriaal