Rini Hurkmans, Preservation XIV: Anthropomorfe vorm, 1995, Het Noordbrabants Museum, ’s-Hertogenbosch

Het Noordbrabants Museum toont selectie zelden getoonde beelden uit eigen collectie

13 september 2016

Van 29 oktober 2016 tot en met 5 februari 2017 toont Het Noordbrabants Museum onder de titel ‘In beeld. De keuze van de conservator’ een selectie uit zijn collectie driedimensionaal werk. In de trapeziumzaal, de meest sculpturale zaal van het museum, worden in totaal 12 kunstwerken getoond van Henk Visch, Willem Jan Kersten, Pieter Laurens Mol, Thijs van Kimmenade, Maria Roosen, Rini Hurkmans, Paul van Dijk en Mark Manders. Hans November, de nieuwe conservator 20ste en 21ste eeuwse kunst, selecteerde de werken op basis van hun relevantie binnen het persoonlijke oeuvre van de kunstenaars. Vanwege hun formaat en voorstelling zijn beelden vaak moeilijk in te passen in de vaste collectie en daardoor zelden zichtbaar voor het publiek.

De rode draad

De meeste tentoongestelde werken dateren uit de jaren tachtig, de jaren waarin Het Noordbrabants Museum zijn verzamelbeleid - onder voormalig conservator Maureen Trappeniers - voor hedendaagse Brabantse (beeldhouw)kunst intensifieerde. De rode draad in de selectie: de werken laten alle een hang naar abstractie zien. Hans November: “Ondanks dat de werken ruim dertig jaar geleden gemaakt werden, ogen ze opmerkelijk fris en vormen het vaak mooie illustraties van het parcours van de individuele kunstenaars. Door ouder werk te tonen, kun je laten zien welke weg de kunstenaar heeft afgelegd. Dat levert vaak verrassende ontdekkingen op.”

Kunstenaars

Bij Henk Visch (Eindhoven, 1950) gaat het bijvoorbeeld steeds om een interpretatie van de werkelijkheid waarbij de eigenlijke “stijl” van het werk hem minder interesseert. Dit wordt geïllustreerd met twee monumentale werken: ‘Right of Speech’ en ‘Take me to the River’, respectievelijk uit 1985 en 1988. Ook Willem-Jan Kersten (’s-Hertogenbosch, 1949) speelt met conventies. ‘Vloer’ uit 1978-81 is hier een duidelijk voorbeeld van. Met acryl beschilderde doeken vullen de vloer liggend, staand en leunend tegen de muur. Enkele hangen tegen de muur. Hij goochelt met de begrippen abstractie en figuratie. Naast tekenen en schilderen op papier, schrijven en fotograferen, maakte hij 8 mm filmpjes en geluidsconstructies met bandrecorders en geluidsboxen, dit alles zonder veel kennis van de technieken.

De werken uit de jaren negentig van Rini Hurkmans (Deurne, 1954) snijden meer persoonlijke thema’s aan als de menselijke intuïtie, herinneringen, fantasieën, verlangens en verwondering. De enorme bedelketting van Maria Roosen (Oisterwijk, 1957) uit 1998 is dan weer een zelfportret waarbij de amuletten en gelukhangertjes verwijzen naar momenten in haar leven.

Mark Manders

Van de internationaal gevierde Mark Manders (Volkel, 1968) is ‘Staged Android’uit 2000 te zien. Sinds de late jaren ’80 is Manders in ontwikkeling als kunstenaar. Elk werk van de kunstenaar is een ‘zelfportret als een gebouw’. Hij ziet zijn oeuvre dan ook als een fictief gebouw, onderverdeeld in afgebakende kamers en niveaus, waarvan de omvang en de vorm nooit precies te definiëren zijn. Gelijktijdig is het recent aangekochte werk ‘Unfired Clay Torso’uit 2014-15 te zien, een menselijke figuur in brons, afgewerkt alsof het van keramiek is.

Collectie beelden in Het Noordbrabants Museum

Sinds 1984 verzamelt Het Noordbrabants Museum hedendaagse kunst, waaronder beeldhouwkunst. De focus hierbij ligt sinds de start op kunstenaars die in Noord-Brabant leven, wonen of werken. Ook is ervoor gekozen om met name in de diepte te verzamelen, met andere woorden om meerdere werken van enkele kunstenaars bij elkaar te brengen die een tendens of stroming vertegenwoordigen (in tegenstelling tot zoveel mogelijk kunstenaars te verzamelen). In de loop der jaren groeide de collectie uit tot circa 120 beeldhouwwerken. Door de schaal van de werken wordt slechts een klein deel van de collectie geëxposeerd in het museum. Enkele zijn, via een bruikleenovereenkomst, te bewonderen op publieke plaatsen in ’s-Hertogenbosch, zoals Het Jeroen Bosch Ziekenhuis. De collectie is altijd digitaal toegankelijk via de online collectiedatabase: collectie.hetnoordbrabantsmuseum.nl.

 

Bekijk ook:

In beeld. De keuze van de conservator

Persdossier inclusief beeldmateriaal