Jan van Eyck, Man met de blauwe kaproen, ca. 1430, Muzeul National Brukenthal

Zomertentoonstellingen in teken van Bosch

3 maart 2016

In de zomer van het evenementenjaar Jheronimus Bosch 500 brengt Het Noordbrabants Museum twee uiteenlopende tentoonstellingen geïnspireerd op de nalatenschap van Jheronimus Bosch, als onderdeel van de Bosch Grand Tour. Van Eyck, Brueghel, Jordaens – Meesterwerken uit Roemenië toont een uitzonderlijke selectie Vlaamse en Hollandse meesters. De werken bevinden zich al meer dan tweehonderd jaar in de stad Sibiu en daarom is het merendeel onbekend bij het grote publiek. Gelijktijdig worden de monumentale mozaïekpanelen van de hedendaagse Belgische kunstenaar Jan Fabre tentoongesteld. Hierbij liet hij zich inspireren door de beeldtaal van Jheronimus Bosch.

Jan Fabre: Tribute to Hieronymus Bosch in Congo

11 juni t/m 18 sept 2016

De Belgische kunstenaar Jan Fabre (1958, Antwerpen) maakte tussen 2011 en 2013 een serie mozaïekpanelen onder de titel ‘Tribute to Hieronymus Bosch in Congo’. De reeks maakt deel uit van zijn kritische reflecties over het koloniale verleden van Belgisch-Congo en verbeeldt de wreedheden en de absurditeit die Congo heeft ondergaan. Tweeëntwintig panelen uit deze serie worden in de zomer tentoongesteld. Tevens gaat Fabre een eigenzinnige dialoog aan met de vaste collectie in het museum en creëert hij met sierlijke vogelsculpturen in de Tuingalerij een eigen interpretatie van de Tuin der Lusten. Door het gebruik van iriserende juweelkeverdekschilden krijgen de kunstwerken een mysterieuze, onwerkelijke uitstraling.

Van Eyck, Brueghel, Jordaens – Meesterwerken uit Roemenië

18 juni t/m 9 okt 2016

Te zien zijn vijftig topstukken afkomstig van het Brukenthal Museum in Sibiu, Roemenië: Vlaamse primitieven, maar ook Zuid-Nederlandse en Hollandse meesters uit de vijftiende tot zeventiende eeuw. De omvangrijke collectie van dit museum is aangelegd door Baron Samuel von Brukenthal (1721-1803), destijds gouverneur van Sibiu en Transsylvanië. Hij was zich, als vooraanstaande politicus aan het Weense hof, sterk bewust van het maatschappelijk nut van kunst en cultuur voor de samenleving. Daarom bood hij zijn stad een museum aan waarin zijn collectie bestaande uit onder andere schilderijen, prenten, antiquiteiten, munten, boeken en edelstenen werd ondergebracht. Tot de selectie behoren bijzondere bruiklenen als “Man met een blauwe tulband” van Jan van Eyck, Jacob Jordaens’ “De zomer” en “De vogelval” van Pieter Brueghel de Jonge. Tevens is er werk te zien van onder meer Hans Memling, Albrecht Bouts en David Teniers, maar ook Hollandse meesters als Leonaert Bramer met “Pontius Pilatus wast zijn handen” en de “Man met pijp achter een venster” van Frans van Mieris de Oude. Het geheel vormt een mooi beeld van deze kunsthistorisch rijke periode. Samen met Bosch brachten zij de schilderkunst van de Lage Landen op het allerhoogste niveau.

Ook najaar in het teken van Bosch

Bosch blijft ook in het najaar een hoofdrol spelen in Het Noordbrabants Museum met de tentoonstellingen De zeven hoofdzonden: Gurt Swanenberg en Pieter Bruegel en De terugkeer van de olifant (i.s.m. met het TextielMuseum Tilburg). Voor deze laatste tentoonstelling ontwierp Jan Fabre een hedendaagse variant van het verloren gegane wandtapijt ‘De Strijdolifant’ dat geweven werd naar schilderijen van Bosch. Beide tentoonstellingen zijn te zien van 29 okt 2016 t/m 29 jan 2017.

Bosch Grand Tour

Alle genoemde tentoonstellingen maken onderdeel uit van Bosch Grand Tour, waarin zeven vooraanstaande Brabantse musea zich met een actueel tentoonstellingsprogramma rondom Jheronimus Bosch presenteren. Meer informatie: www.bosch500.nl/grandtour  Volg de hashtag #bgrandtour.

Van Eyck, Brueghel, Jordaens - Meesterwerken uit Roemenië

Persdossier inclusief beeldmateriaal

Jan Fabre: Tribute to Hieronymus Bosch

Persdossier inclusief beeldmateriaal