4 maart t/m 21 mei 2023

Thomas Trum

Daily Spins

Thomas Trum (Rosmalen, 1989) werkt vaak op grote schaal en met bijzondere gereedschappen zoals zelfgemaakte, levensgrote viltstiften en onderdelen van landbouwmachines. Zijn kunstwerken zijn experimenteel en ritmisch. Trum gebruikt de museumzalen als canvas, door met een speciale spuit verfbanen direct op de muur en vloer aan te brengen.

Sporen als inspiratiebron

Trum werkt altijd abstract. In zijn kunstwerken speelt onderzoek naar materialen, technieken én compositie een belangrijke rol. Trum is geïnteresseerd in het achterlaten van maaksporen. Dit komt voort uit zijn graffiti-achtergrond. Hij is daarnaast gefascineerd door grote voertuigen zoals landbouwmachines, die ook een ritmisch patroon achterlaten – denk bijvoorbeeld aan de sporen van een ploegmachine in een veld, of het spoor van een schuifmachine in de sneeuw. Door zelf te experimenteren met deze machines, ontdekt Trum steeds weer nieuwe manieren om beelden te maken.

Foto Nel Trum
Foto Jan-Kees Steenman

Het museum als canvas

Door te blijven experimenteren en innoveren, komt Trum steeds op nieuwe manieren om kunst te maken. Speciaal voor deze tentoonstelling ontwikkelde hij een nieuwe verfspuit waarmee hij op grote schaal meerdere banen tegelijkertijd kan aanbrengen in de ruimte. Zo worden delen van de museumzalen onderdeel van zijn werk. De druipende verf en andere sporen die hierbij ontstaan worden niet verborgen, maar vormen een deel van het werk. De schildering die hij op de vloer van een van de zalen maakt, is zijn grootste werk tot nu toe.

Foto Jan-Kees Steenman

Daily Spins

Met de titel Daily Spins verwijst Trum naar de dagelijkse gang van zaken in zijn Bossche atelier, waar hij experimenteert met kleuren, materialen en vormen. Trum verrast de bezoeker met de toevoeging van muziek - iets waarmee hij ook verwijst naar de dagelijkse praktijk in het atelier. Daar werkt hij altijd op het ritme van muziek. In samenwerking met geluidskunstenaar Emiel van den Dungen (artiestennaam Milio) ('s-Hertogenbosch, 1994) worden de klanken uit zijn atelier gecombineerd met ritmische loops en ambient muziek, tot een soundscape dat aansluit op de ritmiek in zijn werk.

De speciaal voor deze tentoonstelling ontwikkelde verfspuit
Work-in-progress in studio Thomas Trum met de speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde verfspuitmachine

Over de kunstenaar

In 2018 maakte Thomas Trum als Brabantse Nieuwe een tijdelijke muurschildering in de Tuingalerij van het museum. Na afloop van die presentatie zijn twee doeken aangekocht, die in de afgelopen jaren regelmatig te zien waren in het museum.

Zijn werk bevindt zich daarnaast in een groot aantal nationale en internationale collecties. Recentelijk exposeerde hij onder andere in de Grote Kerk in Alkmaar en in toonaangevende galeries in New York en Berlijn.

Foto door Saskia Koning