Foto Joep Jacobs

Moderne en hedendaagse kunst

Vaste collectie

Altijd te zien

In de Quistvleugel wordt een uitmuntende selectie uit onze vaste collectie geëxposeerd. Een mooie mix van schilderijen, foto’s en sculpturen van Brabantse kunstenaars met een internationaal oeuvre, waaronder Mark Manders, Marc Mulders, JCJ Vanderheyden en René Daniëls.

Aanwinsten

Momenteel worden er ook recente aanwinsten getoond van onder andere Koen Delaere, Jolanda van Gennip, Thomas Trum, Eelco Brand, Gijs van Lith en L.J.A.D. Creyghton. Wil jij meer weten of deze kunstenaars? Kijk dan hieronder voor meer informatie.

Thomas Trum
Onder de noemer Brabantse Nieuwe maakte Thomas Trum (Rosmalen, 1989) in 2018 speciaal voor in de tuingalerij het monumentale werk Two Orange Lines, dat hij direct op de muur aanbracht. Zoals de titel al aangeeft, gaat het om twee lijnen in oranje verf die in twee continue bewegingen op de muur gezet zijn. Helaas kon dit werk niet in situ behouden blijven. Reden voor het museum om een ander werk van de kunstenaar aan te kopen. Dat is One Purple Line 06 geworden. M10P5414
Eelco Brand
Na een start als kunstschilder midden jaren negentig verruilde Eelco Brand (Rotterdam, 1969) al snel de kwast voor de computer. Daarmee maakt hij 3D-animaties waarin imaginaire landschappen worden gecreëerd die van een enorme precisie en schoonheid zijn. De recent aangekochte video-drieluik is een eerbetoon aan de Brabantse zonen Vincent van Gogh, Jeronimus Bosch en Jan Sluijters. Met het eerste deel van dit drieluik won Eelco Brand in december 2018 de allereerste ‘Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant’. M10P5400
Koen Delaere
Koen Delaere’s (Brugge 1970) werken getuigen van een explosieve chaos ten midden van een eerder gecreëerde orde: het witte doek met raster. Hij krast, veegt, spat en giet fanatiek de verf op het canvas. Er ontstaat een spel tussen dichtheid en openheid dat voltooid is “als het zo dwingend is dat alle processen en anekdotes van het maken weg zijn”, aldus Koen Delaere.
Jolanda van Gennip
Het werk van Jolanda van Gennip (Terheijden, 1965) ontstaat organisch. Ze werkt vaak enkele maanden aan het laag over laag op het doek aanbrengen van de verf. Jolanda van Gennip volgt nooit een schets of een vooropgesteld idee. De dikke korst olieverf komt op een spontane wijze tot stand. Wat ontstaat is een ware verfexplosie waarbij de zwaarte van de verf, de gecreëerde diepte en de kleurenpracht een onuitwisbare indruk nalaten.
Gijs van Lith
In het werk van Gijs van Lith (Eindhoven, 1984) staat het ontstaansproces van het kunstwerk centraal, waarin de keuze van schildersmaterialen en de werkwijze een voorname rol spelen. Ook het materiaal van de drager van een schilderij acht Van Lith net zo belangrijk als de materie waarmee gewerkt wordt. Zo kan bijvoorbeeld de structuur van een raster waarop hij schildert mede bepalend zijn voor het uiteindelijke resultaat. De onderlegger van het werk gaat zo een wisselwerking aan met de verschillende aspecten van het artistieke proces: verfstoffen, compositie, kleuren en, niet onbelangrijk, de wijze van werken. Van Lith schildert laag na laag, maar krabt en schuurt ook weer weg, regelmatig ‘tot op het bot’, waardoor de huidstructuur van het doek kraters en holen, ophopingen en gaten kan gaan vertonen.
L.J.A.D. Creyghton
De Nederlandse fotograaf L.J.A.D. Creyghton (Apeldoorn, 1954) is een van de bekendste landschapsfotografen in Nederland. Van de reeds jarenlang in Brabant werkzame Creyghton heeft het museum, naast verschillende prachtige werken van landschappen rond Heeze, Riel en Haaren, ook de computeranimatie Digitaal Monument voor JCJ Vanderheyden in zijn collectie. Bijna één jaar nadat L.J.A.D. Creyghton als laureaat van de tweede Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant bekendgemaakt werd, heeft hij de volledige fotoreeks die hij in opdracht van het museum maakte, voltooid. Het resultaat is nu te zien.

Creyghton2

  • Foto Joep Jacobs
  • Foto Joep Jacobs
  • Foto Joep Jacobs

Henk Visch - Gijs van Lith

Elk half jaar rouleren we een deel van de vaste presentatie. Vanaf 4 maart laten we de bijzondere werken van kunstenaars Henk Visch (1950) en Gijs van Lith (1984) zien. Ze behoren tot een verschillende generatie. Hun kunst is wezenlijk anders, maar juist daarom interessant om samen te brengen. Lees hier meer over deze tentoonstelling.

Kunst in Nederland rond 1915-1925

Niet alleen musea verzamelen kunst, ook diverse particulieren hebben in de loop der jaren fantastische collecties opgebouwd. Deze verzamelingen worden niet vaak aan het publiek getoond. Daarom is het bijzonder dat een Brabantse verzamelaar een keuze uit zijn collectie tijdelijk beschikbaar stelt aan Het Noordbrabants Museum. Lees hier meer over deze tentoonstelling.

Evolutie van Brabantse hedendaagse kunstenaars

Het Noordbrabants Museum verzamelt sinds de jaren tachtig bewust het werk van Brabantse hedendaagse kunstenaars. Een selectie daarvan is te zien in de collectiepresentatie in de Quistvleugel op de begane grond van het museum. Aanpalend exposeert het museum in de tuingalerij doorlopend werk van jonge, talentvolle Brabantse kunstenaars, onder de noemer Brabantse Nieuwe. Het museum speelt daarmee in op het dynamische kunstklimaat in Brabant.

Bekijk ook:

En dehors des murs du palais
Verlengd t/m 8 november 2020

Nieuw

Fang Mij
t/m 27 september 2020

Between Truth and Illusion
Verlengd t/m 18 oktober 2020