16 mei t/m 30 augustus 2015

Georgia Russell

Kunst met een scalpel

De Schotse kunstenaar Georgia Russell (Elgin, 1974) maakt kunst met een scalpel. Ze snijdt, knipt en kerft in boeken, foto's, kranten en partituren en transformeert ze tot uitbundige beelden. Met Georgia Russell - Kunst met een scalpel krijgt Russell voor het eerst een volledige museale solopresentatie. Twintig uitbundige papieren sculpturen worden tentoongesteld, waaronder nieuw werk dat Russell speciaal voor deze expositie vervaardigde.

Oud wordt nieuw

Georgia Russell creëert haar sculpturen niet met verf of potlood. Ze snijdt, knipt en kerft in boeken, kranten en partituren en transformeert ze tot uitbundige beelden. Russells fascinatie voor boeken ontstond in Parijs, speurend naar studiemateriaal in boekenstalletjes langs de Seine. Het versnijden van oude boeken is niet bedoeld om te choqueren; Russell wil er juist iets positiefs mee laten zien. Russell noemt zichzelf geen papierkunstenaar. Papier is 'slechts' het materiaal waarin ze op dit moment beeldhouwt.

"Met mijn scalpel bevrijd ik het verleden van een boek en creëer ik een nieuw beeld met een nieuwe betekenis. Elk werk geeft zowel een gevoel van verlies als van behoud; dat is wat me interesseert."

— Georgia Russell
Foto bymarjo

Het Noordbrabants Museum inspireert Russell tot nieuw werk

Een belangrijk deel van de geëxposeerde werken is afkomstig uit de omvangrijke collectie van de Renschdael Art Foundation. Maar de expositie toont ook heel nieuw werk van de in Parijs werkzame Russell. Een van deze kunstwerken is een bijzonder prominent werk dat de kunstenaar speciaal voor deze expositie maakt. "Voor het eerst in mijn leven kan ik een groot werk maken omdat er in het museum ruimte voor is", aldus een enthousiaste Russell.

Over de kunstenaar

Georgia Russell (Elgin, Schotland, 1974) maakt kunst met een scalpel. Ze snijdt, knipt en kerft in boeken, foto’s, kranten en partituren en transformeert ze tot uitbundige beelden. Haar werk is reeds opgenomen in de collecties van het V&A in Londen en het Centre Pompidou in Parijs. In Het Noordbrabants Museum krijgt de energieke kunstenares voor het eerst een volledige museale solopresentatie.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Foto Gilles Mazzufferi
Bestel de catalogus

Thuis op je gemak verder lezen? Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus, geschreven door Camille Morineau, die eerder tentoonstellingen maakte in het Centre Pompidou, het Grand Palais en het Guggenheim Bilbao. De publicatie is te koop bij de (online) boekhandel en Museumshop. Ook leuk om cadeau te doen!

€ 19,95 Naar de site