4 januari 2022

Charles de Mooij kondigt vertrek aan

Persbericht

Na ruim 36 jaar bij het museum werkzaam te zijn geweest, treedt dr. Charles de Mooij in juli 2022 terug als directeur-bestuurder van Het Noordbrabants Museum in 's-Hertogenbosch. Hij bereikt die maand de leeftijd van 65 jaar. Dat maakte hij vandaag bekend tijdens een digitale bijeenkomst met de medewerkers van het museum. Op korte termijn wordt gestart met de werving van een nieuwe directeur. Onder leiding van Charles de Mooij groeide Het Noordbrabants Museum uit tot één van de drukstbezochte musea buiten de Randstad. Eén van de hoogtepunten was de tentoonstelling Jheronimus Bosch in 2016, die in 12 weken door meer dan 400.000 bezoekers uit 81 landen werd bezocht.

Charles de Mooij over zijn afscheid: "Ik ben dankbaar dat ik zoveel jaren in dit prachtige museum heb mogen werken, samen met een fantastisch team van gedreven collega’s en met de niet-aflatende steun van onze subsidiënten en partners. Het museum is financieel gezond, er zijn tot de verbeelding sprekende tentoonstellingen in voorbereiding en er liggen ambitieuze nieuwe plannen. Een mooie uitgangspositie voor de toekomst."

Grote betekenis

Voorzitter raad van toezicht, Eric van Schagen: "Wij zijn Charles de Mooij heel dankbaar voor de betekenis die hij gehad heeft voor Het Noordbrabants Museum. Gedurende 35 jaar heeft hij met enorme inzet en deskundigheid het museum naar grote hoogte gebracht. De ontwikkeling van het museum zelf, de bijzondere tentoonstellingen en de verrijking van de collectie zijn voor een groot deel aan Charles te danken." Inmiddels zijn de voorbereidingen gestart om een nieuwe directeur-bestuurder te werven. Charles de Mooij ontving tijdens zijn directeurschap diverse onderscheidingen. In 2016 kreeg hij de cultuurpenning van de gemeente 's-Hertogenbosch, in 2017 de provinciale onderscheiding Hertog Jan. In december 2020 werd hij benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Foto Marc Bolsius

Publieksvriendelijk museum

Charles de Mooij trad in januari 1986 in dienst van Het Noordbrabants Museum, waar hij verantwoordelijk werd voor de historische afdeling en voor de organisatie van cultuurhistorische tentoonstellingen. In 1998 werd De Mooij benoemd tot hoofdconservator, in 2000 tot adjunct-directeur. In 2007 volgde hij Jan van Laarhoven op als directeur-bestuurder. In de jaren daarna was hij verantwoordelijk voor de verbouwing en uitbreiding van het museum en de fondsenwerving voor de bijbehorende inrichting. Met de heropening in 2013 brak voor het museum een periode van groei aan. Met gemiddeld 200.000 bezoekers per jaar is Het Noordbrabants Museum inmiddels een van de drukstbezochte musea buiten de Randstad. Het museum staat bekend als toegankelijk en bijzonder publieksvriendelijk.

Succesvolle jaren

Het Noordbrabants Museum heeft zich in de afgelopen jaren onderscheiden door een verrassende en succesvolle programmering. Een van de hoogtepunten vormde de tentoonstelling Jheronimus Bosch in 2016. De expositie werd in slechts 12 weken door 422.000 bezoekers uit 81 landen bezocht en bracht het museum internationale bekendheid. Ook het collectiebeleid van het museum kreeg veel aandacht. Met name de aankoop van vier werken van de Brabantse kunstenaar Vincent van Gogh zorgde voor de nodige publiciteit. Recent werd bekend dat in de toekomst ook de omvangrijke collectie van de particuliere JK Art Foundation als langdurig bruikleen in beheer van het museum komt.

Persbeelden