7 september 2021

Nieuwe aanwinst voor Het Noordbrabants Museum: Ali Banisadr, Red

Persbericht

Vanaf 10 september presenteert Het Noordbrabants Museum een nieuwe aanwinst op het gebied van de hedendaagse kunst, het schilderij Red van Ali Banisadr (Teheran 1976). De internationaal gevierde Amerikaans-Iraanse kunstenaar beleefde in 2019 zijn Europese museumdebuut met een drukbezochte tentoonstelling in 's-Hertogenbosch. Hier was te zien hoe de kunstenaar behalve door hedendaagse gebeurtenissen ook wordt geïnspireerd door de oude meesters, waaronder Jheronimus Bosch en Bruegel. Vanaf nu is Banisadrs werk permanent in Het Noordbrabants Museum te bewonderen, mede dankzij financiële ondersteuning door de Renschdael Groep.

De kunstenaar

Ali Banisadr groeide op in Iran, maar vluchtte vanwege de Iran-Irakoorlog met zijn familie naar de Verenigde Staten. Hij woont en werkt inmiddels in New York, waar hij ook zijn kunstopleiding volgde. Banisadr is een internationaal gerespecteerd kunstenaar, wiens werk getoond en aangekocht werd door musea als het MoMA in New York, het Centre Pompidou in Parijs en het British Museum in Londen. Jheronimus Boschliefhebber Ali Banisadr bezocht Het Noordbrabants Museum reeds in 2016 voor de tentoonstelling Jherominus Bosch – visioenen van een genie. Alle tickets bleken uitverkocht, maar hij bewoog hemel en aarde om er toch bij te kunnen zijn. En dat lukte. Hij was zo gefascineerd door de werken dat hij een hele dag bleef om ze te bestuderen. Dit contact leidde tot een solotentoonstelling in 2019 en nu tot deze aankoop.

Afbeelding courtesy Kasmin. Foto Diego Flores
Ali Banisadr, Red, 2020. Collectie Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch. Foto: Jeffrey Sturges. Verworven dankzij de steun van de Renschdael Groep

Het werk

In zijn expressieve schilderijen creëert Ali Banisadr met energieke penseelstreken en krachtige kleuren een eigen wereld. Bijzonder voor de kunstenaar is dat voor hem geluid, kleur en vorm samenvloeien, een ervaring die synesthesie wordt genoemd. Voor hem is een schilderij als het ware een symfonie. De complexe composities zijn een combinatie van autobiografische elementen en Banisadrs grote kennis van de kunstgeschiedenis. In zijn indrukwekkende doeken verwerkt hij de verschrikkingen van de Iran-Irakoorlog die hij als jong kind meemaakte. Tegelijkertijd refereert de kunstenaar aan een variatie aan kunstwerken, kunstenaars en kunststromingen. Zo verbeeldt Banisadr op geheel eigen wijze de apocalyptische sfeer en fantasiefiguren uit de werken van Jheronimus Bosch en Pieter Bruegel. De titel van het door het museum aangekochte schilderij – Red – benadrukt de opvallende rode lucht van het werk, een verwijzing naar het Bijbelse einde der tijden. Deze symboliek kreeg voor de kunstenaar een extra dimensie, doordat hij het werk voltooide tijdens de coronapandemie.

Met dank aan

Het Noordbrabants Museum is ontzettend trots dat zij in deze huidige tijd de collectie heeft kunnen versterken met dit krachtige en belangrijke schilderij, mede dankzij de hartverwarmende steun van de Renschdael Groep.

Ali Banisadr, Red, 2020.

Ali Banisadr, Red, 2020. Olieverf op doek, 121,9 x 152,4 cm. Collectie Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch. Foto Jeffrey Sturges. Verworven dankzij de steun van de Renschdael Groep

Ali Banisadr

Afbeelding courtesy Kasmin. Foto Diego Flores