Eva Jospin in haar atelier in Parijs. Foto: Laure Vasconi

Eva Jospin creëert droomwerelden van karton

3 maart 2021

Met Eva Jospin introduceert Het Noordbrabants Museum opnieuw een internationaal rijzende ster in Nederland. Met haar sprookjesachtige decors neemt de Parijse kunstenaar Eva Jospin de bezoeker mee naar haar droomwereld: bossen, tempels, ruïnes en grotten, alle van eenvoudig karton. Eva Jospin: Paper Tales is van 13 maart tot en met 19 september 2021 te zien in ’s-Hertogenbosch.

Met haar monumentale reliëfs van bossen verwierf Eva Jospin internationale bekendheid. De sculpturen, volledig gemaakt van bruin karton, zijn indrukwekkend, niet alleen vanwege hun monumentaliteit maar ook vanwege Jospins aandacht voor detail. Karton verandert onder Jospins handen in rotsen, stenen en vegetatie. Jospin roept met haar werk de magie van illusie en decor op.

Werken met karton

Omdat Jospins kunstwerken zijn gemaakt van karton, doen ze ondanks hun grootte toch fragiel aan. Het biologisch afbreekbare karton herinnert ons aan vergankelijkheid en de kwetsbaarheid van de ecosystemen om ons heen. Ook wordt in Jospins werk de intrinsieke waarde van karton zichtbaar: een bekend en vertrouwd materiaal zonder enige esthetische kwaliteit maar met ongedachte mogelijkheden.

Over Eva Jospin

Eva Jospin (Parijs 1975) is een beeldend kunstenaar met een achtergrond in architectuur, een interesse die duidelijk zichtbaar is in haar werk. In 2015 won ze de Prix de l'Académie des Beaux-Arts. Eva Jospin realiseerde monumentale installaties in heel Frankrijk: op de Cour Carrée in het Louvre, het Domaine de Trévarez in Chaumont-sur-Loire, in de Beaupassage in Parijs, op de Biënnale voor Landschap en Architectuur in Versailles. Internationaal had zij succesvolle tentoonstellingen in Hayward Gallery (Among the Trees, 2020) in Londen, Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern (Eva Jospin - Wald(t)räume, 2019), Palazzo Dei Diamanti te Ferrara (Sous-bois, 2018), alsmede in het Grand Palais (La chalcographie du Louvre by Eva Jospin, 2017) in Parijs.

Online te zien

Een bezoek aan het museum is op dit moment voor velen minder vanzelfsprekend, reden om ook een digitaal bezoek mogelijk te maken. Op 19 maart 2021 starten we met een online opening waarin journalist en kunstkenner Yuki Kho de bezoeker alvast een voorproefje geeft van deze bijzondere tentoonstelling. Eind maart start ook de digitale tour. Onze inmiddels vaste presentator Lucas De Man gidst de kijker door de tentoonstelling. Met enthousiasme en onuitputtelijke nieuwsgierigheid neemt hij je mee door de wereld van Eva Jospin. De tour is gratis te bekijken via www.hnbm.nl/tour. 

Woordkunstenaars gezocht

We nodigen (online) bezoekers uit om geïnspireerd door het werk van Eva Jospin een gedicht, verhaal of rap in te sturen. De wedstrijd is open voor iedereen en deelnemers mogen schrijven in de breedste zin van het woord. Schrijver Marieke Lucas Rijneveld, winnaar van de International Booker Prize, doet alvast een voorzet en schreef een gedicht ter inspiratie dat Rijneveld zal voordragen tijdens de online opening op 19 maart. Dat is tevens ook het startsein voor de wedstrijd. Woordkunstenaars gezocht is een samenwerking tussen literair productiehuis De Nieuwe Oost en Het Noordbrabants Museum en wordt mogelijk gemaakt door sponsor Smurfit Kappa.

Catalogus

Bij de tentoonstelling verschijnt een door WBOOKS uitgegeven catalogus, rijk geïllustreerd met alle werken uit de tentoonstelling en met een essay door Hans November, conservator 20ste- en 21ste-eeuwse kunst van Het Noordbrabants Museum. De publicatie is verkrijgbaar in de MuseumShop en bij de boekhandel voor € 19,95.

Mogelijk gemaakt dankzij

De term ‘verrassend’ is zeker van toepassing op de tentoonstellingen die Het Noordbrabants Museum jaarlijks met steun van de Renschdael Art Foundation organiseert. Het betreft tentoonstellingen van succesvolle buitenlandse kunstenaars aan wie in Nederland niet eerder een solo-expositie werd gewijd. Eerder debuteerden in deze reeks de Schotse Georgia Russell (2015), de Noord-Ierse Claire Morgan (2016), de Japanse Chiharu Shiota (2017), de Indiase Manish Nai (2018), de Iraans-Amerikaanse Ali Banisadr (2019) en de Chinese Shao Fan (2020).

Bekijk ook: