Hoe dan?! in de klas

Een kijkje achter de schermen van het museum

Tijdens HoeDan?! in de klas krijgen de kinderen een kijkje achter de schermen van het museum en de kunstenaar.

Een museumdocent komt met een museumkist naar de school. Daar zit een echt kunstwerk van Thomas Trum in dat normaal gesproken in het museum zou hangen. Middels korte filmpjes zien leerlingen hoe Thomas Trum's kunstwerken tot stand zijn gekomen. Maar ook: hoe doen we dat nou in een museum? Waarom zijn we zo voorzichtig met die kunstwerken? Hoe worden ze verpakt? En hoe krijgen ze uiteindelijk een plek in een tentoonstelling?

Vervolgens gaan ze als professoren te werk en doen onderzoek naar verpakkingsmateriaal. Daarbij worden de ontwerpskills van de leerlingen aangesproken. Het is niet zomaar een doosje maken, er moet een delicaat kunstwerk worden beschermd, namelijk een ei. In kleine groepjes gaan ze van start en bedenken samen hoe het ei heel te houden tijdens de uiterst spannende valtest. Wiens ei zal de test doorstaan?! En lukt dit niet, welke aanpassingen zouden nodig zijn voor een volgende keer?

Aan het eind van de les ben je een echte museumprofessional en klaar om je eigen tentoonstelling op school in te richten. Maar... wat hang je op? Lukt het jou om, net als Thomas Trum, jouw eigen liniaalkunst te maken?

Let op: Scholen buiten de gemeente 's-Hertogenbosch dienen minimaal twee lessen per dag te reserveren.

• Geschikt voor groep 1 t/m 8
  • Bedenk een verpakking

• Leren ontwerpen
  • Leren onderzoeken
  • Kerndoelen SLO: 54 + 55 + 56

Groep groep 1 t/m 8
Duur 1,5 uur
Wanneer in overleg
Voor wie te reserveren door scholen in Noord-Brabant
Kosten € 150 per groep (max. 32 leerlingen)
Begeleiding onze museumdocent verzorgt de les
Reserveren twee weken van tevoren via onderstaande button
Voordat je komt...

In ons museum gelden een aantal regels tijdens je bezoek. We hebben acht regels voor je op een rij gezet. Handig om deze even van tevoren even met je klas door te nemen.

Ik heb een andere vraag

Blijf op de hoogte

We houden je graag op de hoogte van ons steeds wisselende aanbod en activiteiten. Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Neem contact op

Heb je een vraag of wil je meer weten over een van onze museumlessen? Je kunt ons altijd bellen of mailen via onderstaande contactgegevens.

+31 (0)73-6877 820 / reservering@hnbm.nl