Samenwerkingen

Kruisbestuiving in het culturele veld

Van het Grafisch Atelier tot de MuseumPlusBus: Het Noordbrabants Museum werkt graag samen met culturele collega's om kunst voor iedereen leuk, leerzaam én toegankelijk te maken. We zijn trots op deze lijst samenwerkingspartners! Op naar nog meer kruisbestuiving en museale hoogstandjes.

Cultuurstad van het Zuiden

Dát is 's-Hertogenbosch ten voeten uit. Of je nu zin hebt in een onvergetelijk museumbezoek, theatervoorstelling of culinaire avond uit: iedereen is welkom in onze bruisende binnenstad. Welkom op de Binnendieze, in Het Noordbrabants Museum en Design Museum Den Bosch. Welkom in de gezellige restaurants en cafés, zoals in de Korte Putstraat en de Uilenburg. Welkom op onze festivals, waaronder Jazz in Duketown en Theaterfestival Boulevard. Gastvrij met een zachte G!

Foto Frank van Delft

Design Museum Den Bosch

Sinds 2013 vormt Het Noordbrabants Museum samen met Design Museum Den Bosch een van de grootste culturele attracties van Nederland: het Bossche Museumkwartier. Met ruim 5.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte, een MuseumShop en MuseumBrasserie kan het Museumkwartier zich scharen onder de grotere musea van Nederland. Design Museum Den Bosch toont hedendaags design, vertelt het verhaal erachter én bezit unieke collecties sieraden en keramiek. Een bezoek meer dan waard!

Van Gogh Brabant

Wie benieuwd is naar Vincent van Gogh kan niet om Brabant heen. Het is de plek waar hij geboren werd en het grootste deel van zijn leven woonde en werkte. Dat heeft hem gevormd als mens en als schilder. Van Gogh Brabant vertelt zijn levensverhaal. Het Noordbrabants Museum is een van de vijf plekken waar je nog steeds sporen van Van Goghs unieke leven en werk vindt. Het is zelfs de enige plek in Brabant waar je originele schilderijen van hem kunt zien.

Jheronimus Bosch 500

De Bosch-tentoonstelling Jheronimus Bosch: Visioenen van een genie (13 februari t/m 8 mei 2016) was onderdeel van de culturele manifestatie 'Jheronimus Bosch 500'. In 2016 stond 's-Hertogenbosch een jaar lang in het teken van de middeleeuwse kunstenaar. Dat werd gevierd met feestelijke evenementen, zoals muziek-, dans- theater- en circusproducties, tentoonstellingen, belevingsroutes en festivals. Een bijzonder jaar!

Foto Marc Bolsius

MuseumPlusBus

Wil je ons museum graag bezoeken, maar lukt dat niet meer zelfstandig? Het Noordbrabants Museum werkt samen met MuseumPlusBus. Dit initiatief van 14 musea en de VriendenLoterij rijdt elke dag een groep senioren (70 jaar en ouder) naar een van de deelnemende musea. Stap je in, dan geniet je van een geheel verzorgd dag-arrangement in het museum. Meer weten of een groep ouderen inschrijven? Kijk op de website van de MuseumPlusBus.

Grafisch Atelier Den Bosch

Deze professionele werkplaats biedt kunstenaars, vormgevers en creatieven een ruimte om te werken en experimenten. Samen met de werkplaats selecteerde Het Noordbrabants Museum tien talentvolle kunstenaars met Brabantse roots. Hun werk is in een oplage van tien stuks gedrukt en te koop via de webshop van het Grafisch Atelier. Een unieke kans om tegen een betaalbare prijs een kunstwerk van een talentvolle kunstenaar in huis te halen!

Onze Partnerscholen

De echte meesters in kunst zitten nog op school! Om ze hun talenten te laten ontdekken, werken we veel en intensief samen met scholen uit de buurt. Samen zorgen we ervoor dat onze museumlessen aansluiten bij de belevingswereld van kinderen en bij de lesstof in de klas. Zo maken we kunst leerzaam én leuk.