25 november 2021

Michaël de Kok ontvangt Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant 2021

Persbericht

Schilder Michaël de Kok wint dit jaar de Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant. De kunstprijs wordt voor de vierde keer uitgereikt aan een Brabantse kunstenaar met bewezen talent en is naast een blijk van waardering een impuls ter stimulering: de laureaat ontvangt een stipendium of een opdracht ten behoeve van de collectie van Het Noordbrabants Museum. Stijn Smeulders, gedeputeerde Cultuur van de provincie Noord-Brabant, heeft de prijs donderdagmiddag overhandigd.

Michaël de Kok (Hilvarenbeek, 1958) is opgegroeid in een kunstenaarsfamilie en woont en werkt inmiddels in Tilburg. Hij kent veel waardering in België, maar exposeerde ook in New York. In zijn herkenbare werk staat het landschap centraal. Hij schildert het landschap op basis van zijn eigen herinneringen. Dat kan een koude winternacht of mooie herfstdag zijn. De Kok verbeeldt wolken, bergen, grasvlaktes, valleien en meren met fraaie kleurvlakken, subtiele schakeringen en spannende contrasten. Bij sommige doeken lijkt het landschap een kwartslag gedraaid, waardoor de horizon verticaal loopt. De schilderijen tonen de oneindigheid van het landschap en stralen daarmee een adembenemende stilte uit.

Michaël de Kok, Untitled (Valley), 2011. Collectie Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch. Schenking Will en Jan van Hoof Fonds in het kader van de Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant, 2021

Drie kunstwerken

Voor de prijs heeft Het Noordbrabants Museum drie kunstwerken geselecteerd. Deze geven een goed overzicht van het oeuvre van de kunstenaar. In de loop van zijn schilderscarrière beweegt De Kok zich steeds tussen abstractie en figuratie. Beide gaan naadloos in elkaar over. Dit maakt zijn werk zo bijzonder, terwijl het landschap altijd het uitgangspunt blijft. Zijn schilderijen zijn een onderzoek naar hoever hij kan gaan in het abstraheren ervan. Ook heeft De Kok een subliem gevoel voor kleur.

De drie werken zijn donderdagmiddag onthuld in Het Noordbrabants Museum en zijn vanaf vrijdag 26 november te bewonderen.De presentatie wordt aangevuld met vijf werken uit de collectie van de kunstenaar.

Brabantse Kunstprijs

De Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant is een oeuvreprijs toegekend aan Brabantse kunstenaars met een succesvol kunstenaarsparcours. De laureaat wordt gekozen door Het Noordbrabants Museum, waarna de kunstenaar de opdracht krijgt om in een tijdsspanne van maximaal één jaar een kunstwerk voor het museum te vervaardigen. Dit werk wordt vervolgens toegevoegd aan de collectie. Eerdere laureaten waren Eelco Brand, L.J.A.D. Creyghton en Margriet Luyten. De kunstprijs is een initiatief van het Will en Jan van Hoof Fonds en Het Noordbrabants Museum. Het hoge geldelijke bedrag dat aan de prijs is verbonden, is uitzonderlijk in Noord-Brabant en bevestigt de blijvende steun van beide partijen aan Brabantse kunstenaars.