16 november 2024 t/m 9 maart 2025

Abdelkader Benchamma

Landscape of the fall

Met grote, getekende installaties trekt Abdelkader Benchamma (Mazamet, 1975) de lijnen tussen het verleden en het heden door. Hij laat zich inspireren door grote meesters als Bruegel en de navolgers van Jheronimus Bosch. Speciaal voor het museum maakt Benchamma een nieuw werk op locatie. Grenzen van tijd en ruimte lijken te verdwijnen. Stap binnen in nieuwe, betoverende werelden in zijn eerste solotentoonstelling in Nederland.

Buitenaardse werelden

Een metrostation in Parijs, een vel papier of de muur in een museum? Benchamma weet elke ruimte te transformeren. Zijn getekende landschappen spreiden zich uit en veranderen de museumzalen naar een plek die allerlei herinneringen lijkt op te roepen. Hij gebruikt inkt om de schilderingen direct op de muren te maken. Het lijken wel buitenaardse werelden te worden.

Tip: we sluiten de tentoonstelling feestelijk af

Het laatste weekend van Landscape of the fall en Earth Workers Requiem/Jubilate wordt een feestje om niet te missen! Op 8 en 9 maart sluiten we de tentoonstellingen af met Artist Talks waarbij je de kunstenaars alles kunt vragen, een signeersessie door Benchamma én live performances.

Foto Gert Jan van Rooij
Foto Gert Jan van Rooij

Nieuwe verbindingen

Wat hebben Benchamma, Bruegel en Bosch met elkaar gemeen? Het is niet alleen de eerste letter van hun achternaam. Benchamma laat zich inspireren door Pieter Bruegel en navolgers van Jheronimus Bosch. Hij brengt zijn landschappen van lijnen samen met gravures en schilderijen van deze oude meesters. Door de tijdlijn te vervagen, kunnen er nieuwe verbindingen en perspectieven ontstaan tussen oud en nieuw.

Benchamma's inspiratie sluit dus aan bij werken uit de collectie van het museum, zoals het door Jheronimus Bosch geïnspireerde De verzoeking van de Heilige Antonius. Benchamma koos ook enkele zwart-wit gravures van Bruegel uit voor de tentoonstelling. Deze werken zijn ook te zien, zodat oud en nieuw écht door elkaar lopen. Ook is er ander werk te zien, zoals tekeningen, animaties en steendrukken.

Abdelkader Benchamma, Untitled (After Breugel engraving), 2024, Inkt op papier op doek, 65 x 45 cm (afm. zonder lijst), Courtesy of the artist and TEMPLON, Paris – Brussels – New York
Abdelkader Benchamma, Kometenbuch-Barrage, 2023, Inkt op papier op doek, 31,5 x 23,5 x 3,5 cm., Courtesy of the artist and TEMPLON, Paris – Brussels – New York

Binnen de lijst

Benchamma's tekeningen blijven niet netjes binnen de lijst. Nee, hij laat ze uitgroeien over de omringende muren en brengt zo de ruimte tot leven. Met zijn tekeningen vertelt Benchamma verhalen, net zoals een schrijver dat met woorden doet. Geïnspireerd door literatuur en het universum, neemt hij je mee naar nieuwe magische ruimtes. Maar let op: dit werk is site-specific. Dat betekent dat het speciaal voor deze plek en tijd is gemaakt – en daarna verdwijnt het voor altijd... 

Foto Evita Copier
Foto Rob Lipsius
Meer weten?

Bij de tentoonstelling hoort een catalogus die dieper ingaat op Benchamma's werkwijze en inspiraties. Vol met afbeeldingen, interviews en essays die achterliggende ideeën verkennen, zoals zijn fascinatie voor kosmologie. Verkrijgbaar online en in de museumshop.

€ 24,95 Koop online

Over de kunstenaar

Abdelkader Benchamma werd in 1975 geboren in Mazamet in Frankrijk. Hij woont en werkt in Parijs en Montpellier. Zijn artistieke ontwikkeling, dankzij studies aan de École Supérieure des Beaux-Arts in Parijs en Montpellier, heeft geleid tot zijn unieke stijl. Kenmerkens zijn het samenspel van natuurlijke vormen en de kracht van zwart en wit.

Eerder exposeerde hij onder meer in The Powerplant Toronto (2023), Pola Museum of Art in Hakone (2019) en tijdens de Sharjah Biënnale (2017). Benchamma exposeert vanaf 2 oktober 2024 in het Centre Pompidou in Parijs en is genomineerd voor de belangrijke Marcel Duchamp-prijs. 

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Foto Gert Jan van Rooij

Ontdek meer