19 december 2021 t/m 19 juni 2022

De ontdekking van het heden

Picasso, Dalí, Mondriaan, Klee, Miró, Léger, Daniëls

Van Joan Miró tot Marlene Dumas. In de tentoonstelling De ontdekking van het heden maak je een tijdreis door de westerse kunstgeschiedenis. De kunstwerken komen uit een voor Nederland uitzonderlijke particuliere collectie en vormen samen een unieke verzameling van bijna alle belangrijke kunststromingen uit de 20ste eeuw. Van moderne grootmeesters als Constantin Brancusi, Pablo Picasso, Salvador Dalí, Joan Miró en Tamara de Lempicka, tot hedendaagse topkunstenaars als Anish Kapoor, Olafur Eliasson en Marlene Dumas. Stuk voor stuk baanbrekende modernisten zonder wie de kunst van nu niet mogelijk was geweest. Vandaar ook de titel: De ontdekking van het heden.

Een collectie van topniveau

Niet alleen musea bouwen continu aan hun vaste collectie, ook particuliere verzamelaars maken van verzamelen een kunst. Zo'n privécollectie wordt vaak opgebouwd vanuit een specifieke interesse. De kunst is dan om ervoor te zorgen dat de collectie in zijn geheel een eenheid vormt. De ontdekking van het heden is een selectie van 100 kunstwerken uit een veelzijdige privécollectie die perfect in balans is. Topstukken die in menig internationaal museum niet zouden misstaan!

"Een prachtige collectie die in Nederland zijn gelijke niet kent."

— Wim Pijbes, oud-directeur van het Rijksmuseum
Constantin Brancusi, Portrait d'une Femme, ca. 1918. Foto Peter Cox. Particuliere collectie, Succession Brancusi, All Rights Reserved (ADAGP), c/o Pictoright Amsterdam 2022
Joan Miró, Peinture-Bleu, 1927. Foto Peter Cox. Particuliere collectie © Successió Miró, c/o Pictoright Amsterdam, 2022
Fernand Léger, Le Clown, 1918. Foto Peter Cox. Particuliere collectie, c/o Pictoright Amsterdam 2022

Kunst in een stroomversnelling

De 20ste eeuw is nog maar net begonnen of de maatschappij, technologie én de kunst komen in een stroomversnelling terecht. Kunstenaars schoppen tegen de gevestigde orde aan: ze experimenteren, zoeken naar nieuwe vormen en kunststromingen volgen elkaar in rap tempo op.

Met Pablo Picasso, Fernand Léger en Piet Mondriaan aan het roer ontstaat abstracte kunst in het kubisme, futurisme en De Stijl. Salvador Dalí, René Magritte en Joan Miró laten in het surrealisme rede en logica los, terwijl kunstenaars als Constant Brancusi en Amadeo Modigliani hun kunst juist proberen terug te brengen naar de essentie. In de jaren vijftig en zestig reageren ZERO-kunstenaars op hun voorgangers door te pleiten voor radicale vernieuwing.

Kunst als reactie, óók nu

Ook nu zie je hoe wereldberoemde kunstenaars als Olafur Eliasson en Anish Kapoor met hun werk reageren op zichzelf én de maatschappij om hen heen. In zijn essay in de tentoonstellingscatalogus schrijft kunstjournalist Edo Dijksterhuis niet voor niets: 'In het modernisme is het heden ontstaan.' Zonder de baanbrekende modernisten uit de 20ste eeuw was er vandaag de dag geen westerse kunst.

Mogelijk gemaakt door

De ontdekking van het heden is een samenwerking met Singer Laren, waar de tentoonstelling eerst in een andere vorm te zien was. Daarnaast is dankzij een doorlopende bruikleen van de hele kunstcollectie van de JK Art Foundation, de collectie ook in de toekomst in verschillende vormen bij ons te bewonderen. Daar zijn we de JK Art Foundation ontzettend dankbaar voor!

Tip: bestel de catalogus

Thuis op je gemak verder lezen? Bestel de prachtig geïllustreerde catalogus. De publicatie is uitgegeven door Waanders en laat zien hoe onder meer Picasso, Dalí, Mondriaan, Klee, Miró, Léger en Daniëls met hun kunst nog steeds onze wereld kleuren. Ook leuk om cadeau te doen!

€ 22,95 Nu kopen