Dit najaar toont Het Noordbrabants Museum het intrigerende werk van de jonge Noord-Ierse kunstenaar Claire Morgan (Belfast, 1980). Na succesvolle presentaties in het buitenland wordt dit haar eerste museale solotentoonstelling in Nederland. In haar sculpturen en tekeningen verkent Morgan de kwetsbare verhouding tussen de mens en zijn natuurlijke leefomgeving. Met haar werk gooide Morgan eerder internationaal hoge ogen in Parijs, London, Milaan en New York.
Huidige tentoonstellingen:
Visueel spektakel
De sculpturen die Claire Morgan maakt zijn betoverende show stoppers waarin dieren op het punt staan om te vallen, te springen of op te vliegen. Hun verstilde beweging wordt benadrukt door de wisselwerking met monumentale geometrische vormen die lijken te zweven. Het creëren van deze schijnbaar solide vormen uit zaden, vliegen, bladeren en stukjes plastic, hangend aan nylon draden, staat voor Morgan symbool voor de futiele poging van de mens om de natuur te controleren en te organiseren. Door het gebruiken van artificiële onderdelen zoals plastic, belicht ze ook de destructieve relatie van de mens tot de natuur.
"Mijn werk gaat over de relatie met de natuur, die ik onderzoek door het waarnemen van verandering, het verglijden van de tijd en de vergankelijkheid van alles om ons heen."
— Claire Morgan
Tekeningen
De dieren die onderdeel uitmaken van haar installaties zijn een natuurlijke dood gestorven en worden door Morgan eigenhandig opgezet. De witte onderlegvellen die ze gebruikt tijdens dit werk zijn het uitgangspunt voor haar zogenaamde blood drawings. Met deze tekeningen probeert Morgan de materialen waaruit haar sculpturen bestaan nog beter te doorgronden. In de tentoonstelling zijn naast vijftien installaties, twaalf van deze werken op papier te zien.
"Een even poëtische als verontrustende expositie."
— Brabants Dagblad
IRONISCHE NOOT
Een titel is voor Claire Morgan een wezenlijk onderdeel van een kunstwerk. Ze kiest deze met zorg. Vaak is het een ironische verwijzing naar Engelse en Amerikaanse volkscultuur. Zo refereert Morgan met de titel van de tentoonstelling The Sound of Silence aan de evergreen van Simon & Garfunkel uit 1965 over het onvermogen van mensen om met elkaar te communiceren.
GEDICHTENWEDSTRIJD
In samenwerking met Literair Productiehuis Wintertuin organiseerde Het Noordbrabants Museum een gedichtenwedstrijd met als onderwerp en inspiratiebron de kunst van Claire Morgan. Een vakjury van Wintertuin, onder leiding van dichter F. Starik maakte op zondag 11 december 2016 tijdens een bijzondere voordrachtenmiddag de winnaar bekend.
Over de kunstenaar
Claire Morgan woont en werkt in Newcastle, Groot-Brittannië. Ze studeerde beeldhouwkunst aan de universiteit van Northumbria. Na haar afstuderen in 2003 brak ze internationaal al snel door met solo- en groepstentoonstellingen, waaronder in 2009 in het Palais de Tokyo in Parijs en in 2010 in het Museum of Arts and Design in New York. In 2004 ontving ze de Bursary Award en de Roy Noakes Award, beiden van de British Society of Sculptors. In 2006 werd ze bekroond met de Premio Fondazione Amaldo Pomodoro van de Fondazione Pomodoro in Milaan.
Thuis op je gemak verder lezen? Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus, geschreven door de Britse kunsthistoricus Darren Ambrose. De publicatie is te koop bij de (online) boekhandel en Museumshop. Ook leuk om cadeau te doen!