Henriëtte Ronner-Knip

Moederpoes met vier kittens

Een poes omringd door chique meubels, draperieën, spiegels en behangsels: Henriette Ronner-Knips poezenschilderijen maakten haar een van de meest succesvolle vrouwelijke Nederlandse schilders van de 19de eeuw.

De beroemde Brabantse schildersfamilie Knip bestond uit acht kunstenaars, verdeeld over drie generaties. Alle acht ontwikkelden ze hun eigen specialisme. Het talent van Henriette Ronner-Knip? Dieren. Beter gezegd: huisdieren. Poezen, om precies te zijn.

Niet voor de poes

Vooral in Engeland waren huisdieren, en met name poezen, in die tijd enorm populair. De poes maakte deel uit van het interieur van de rijke burgerij en de adel, zowel in het echt als op het doek. En die trend wist óók zijn weg naar Nederland te vinden. Ronner-Knip speelde met haar talent perfect in op de poezenpopulariteit en haar werk werd wereldberoemd. De kunstenaar zorgde er zelfs mede voor dat kattenschilderijen een aparte specialisatie in de schilderkunst werden – een voorgangersrol die maar weinig vrouwelijke kunstenaars vóór haar vervulden.

Glazen kat

Hoe schilder je een poes? In de Brusselse tuin van Ronner-Knip stond een zogenaamde foyer des artistes; een hok met de poezen die ze te leen had om te portretteren. Ging ze een dier schilderen, dan haalde ze het naar binnen en zette het in een glazen kast. Zo kon ze het in alle rust bestuderen, zonder dat het dier de benen nam.

Praktische informatie

Titel
Moederpoes met vier kittens
Vervaardiger Henriëtte Ronner-Knip
Datum 1870-1900
Materiaal olieverf op paneel
Grootte 32 x 44 cm
Creditline Stichting Van Rees-Klatte
Deze website werkt het beste met cookies

Klik op Akkoord als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, klik op Aanpassen om zelf te bepalen welke cookies worden geplaatst.

Klik op Akkoord als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, klik op Aanpassen om zelf te bepalen welke cookies worden geplaatst.