Vincent van Gogh

Kop van een vrouw

Figuurschilder, dát hoopte Vincent van Gogh ooit te kunnen worden. Hij maakte eindeloos veel studies van koppen en portretteerde talloze boeren en boerinnen. We vertellen je graag meer over dit schilderij: Kop van een vrouw.

Van Gogh schilderde graag boeren en landarbeiders in de omgeving van Nuenen; tegen betaling wilden zij wel voor hem poseren. De schilder was dan met name geïnteresseerd in modellen met karakteristieke gelaatstrekken. Doorleefde en grauwe gezichten vertegenwoordigden het zware boerenleven van die tijd.

Kleurrijk doek

Opvallend is dat Kop van een vrouw een relatief kleurrijk doek is. Het schilderij is een van de weinige kopstudies waarbij Van Gogh voor een lichte, gekleurde achtergrond koos. De contouren van haar gezicht steken er krachtig bij af, haar haar springt speels op achter haar muts. De onbekende vrouw met haar markante gezicht moet hem hebben aangesproken; hij legde haar meerdere keren vast.

Vincent van Gogh, Kop van een vrouw, feb-maart 1885. Foto: Peter Cox. Het Noordbrabants Museum. Verworven met steun van de VriendenLoterij, Het Noordbrabants Museum Fonds, Fonds Merifin, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, John & Patricia Groenewoud en JK Art Foundation

Ambitie

Kop van een vrouw is onderdeel van een belangrijke reeks kopstudies die Van Gogh maakte als oefening in het figuurschilderen. Het doek laat een belangrijk deel van zijn vroege kunstenaarschap zien: de wens om een goede figuurschilder te worden. Alles wat hij leerde bij het schilderen van zoveel gezichten, kon hij daarna toepassen in zijn meesterwerk: De aardappeleters.

In het museum

In 2020 verwierf Het Noordbrabants Museum het schilderij Kop van een vrouw van Vincent van Gogh. De aankoop past bij de ambitie van het museum om in Van Goghs geboorteprovincie een overzicht te laten zien van zijn Brabantse oeuvre.

Praktische informatie

Titel
Kop van een vrouw
Vervaardiger Vincent van Gogh
Datum feb-maart 1885
Materiaal olieverf op doek
Grootte 40,1 x 29,6 cm
Creditline Verworven met steun van de VriendenLoterij, Het Noordbrabants Museum Fonds, Fonds Merifin, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, John & Patricia Groenewoud en JK Art Foundation
Deze website werkt het beste met cookies

Klik op Akkoord als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, klik op Aanpassen om zelf te bepalen welke cookies worden geplaatst.

Klik op Akkoord als je akkoord gaat met het gebruik van cookies, klik op Aanpassen om zelf te bepalen welke cookies worden geplaatst.