Figuurschilder, dát hoopte Vincent van Gogh ooit te kunnen worden. Hij maakte eindeloos veel studies van koppen en portretteerde talloze boeren en boerinnen. We vertellen je graag meer over dit schilderij: Kop van een vrouw.
Van Gogh schilderde graag boeren en landarbeiders in de omgeving van Nuenen; tegen betaling wilden zij wel voor hem poseren. De schilder was dan met name geïnteresseerd in modellen met karakteristieke gelaatstrekken. Doorleefde en grauwe gezichten vertegenwoordigden het zware boerenleven van die tijd.
Kleurrijk doek
Opvallend is dat Kop van een vrouw een relatief kleurrijk doek is. Het schilderij is een van de weinige kopstudies waarbij Van Gogh voor een lichte, gekleurde achtergrond koos. De contouren van haar gezicht steken er krachtig bij af, haar haar springt speels op achter haar muts. De onbekende vrouw met haar markante gezicht moet hem hebben aangesproken; hij legde haar meerdere keren vast.
Ambitie
Kop van een vrouw is onderdeel van een belangrijke reeks kopstudies die Van Gogh maakte als oefening in het figuurschilderen. Het doek laat een belangrijk deel van zijn vroege kunstenaarschap zien: de wens om een goede figuurschilder te worden. Alles wat hij leerde bij het schilderen van zoveel gezichten, kon hij daarna toepassen in zijn meesterwerk: De aardappeleters.
In het museum
In 2020 verwierf Het Noordbrabants Museum het schilderij Kop van een vrouw van Vincent van Gogh. De aankoop past bij de ambitie van het museum om in Van Goghs geboorteprovincie een overzicht te laten zien van zijn Brabantse oeuvre.
Praktische informatie
Titel |
Kop van een vrouw
|
Vervaardiger | Vincent van Gogh |
Datum | Feb-maart 1885 |
Materiaal | Olieverf op doek |
Grootte | 40,1 x 29,6 cm |
Creditline | Verworven met steun van de VriendenLoterij, Het Noordbrabants Museum Fonds, Fonds Merifin, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, John & Patricia Groenewoud en JK Art Foundation |