6 september 2022

Rembrandts meesterwerk 'De vaandeldrager' in oktober te zien in Brabant

Persbericht

Kom de belangrijkste Hollandse meester van de 17de eeuw begroeten in 's-Hertogenbosch! Dit najaar is Rembrandts schilderij De vaandeldrager (1636) te zien in Brabant. Het meesterwerk maakt een tournee langs de twaalf provincies en is van 1 t/m 30 oktober 2022 te zien in Het Noordbrabants Museum. De presentatie Rembrandt en de meesters van het Zuiden brengt Rembrandt, Rubens en Van Dyck, de belangrijkste kunstenaars uit die tijd, samen. Om iedereen kennis te laten maken met De vaandeldrager is het museum op 8 oktober de hele dag gratis te bezoeken.

Over De vaandeldrager

In zijn dertigste levensjaar schildert Rembrandt deze monumentale vaandeldrager, een ambitieus meesterwerk. De vaandeldrager kijkt ons van bovenaf stoer aan. De gezichtstrekken van Rembrandt zelf met een opvallend grote walrussnor, zijn te herkennen. Het historische kostuum met dolk, zwaard en witte vaandel werd in zijn tijd niet meer gedragen. Door zich op die manier te portretteren, staat de kunstenaar symbool voor alle vaandeldragers.

Rembrandt en de meesters van het Zuiden

Rembrandt en de meesters van het Zuiden plaatst Rembrandts meesterwerk naast sleutelwerken uit de eigen collectie. Deze presentatie laat zien dat de grenzen tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden in de 17de-eeuwse schilderkunst een stuk vloeiender zijn dan vaak wordt gedacht. De uitwisseling van kunstwerken en ideeën tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, maakten de turbulente 17de eeuw tot een periode vol artistieke inspiratie en innovatie. De vaandeldrager is te bewonderen naast werk van de drie Antwerpse meesters: Pieter Paul Rubens, Anthony van Dyck en Jacob Jordaens. Ook is er werk te zien van Brabantse kunstenaars die in die tijd actief waren in Antwerpen.

Pieter Paul Rubens, Twee studies van een mannenhoofd, c. 1615-17. Collectie JK Art Foundation
Michaelina Wautier, Vanitas: een bloemguirlande opgehangen tussen twee dierenschedels met daarboven een vlinder, 1652. Bruikleen particuliere collectie

Feestelijke opening met Brabantse gilden

Brabant kent een rijke traditie van de schuttersgilden. In het museum komt dit uitgebreid aan bod in Het verhaal van Brabant. Op zaterdag 1 oktober openen vertegenwoordigers van de Noord-Brabantse Federatie van Schuttersgilden de tentoonstelling met een feestelijke vendelgroet op het voorplein. Ook eigentijds tekentalent Egon de Regt, winnaar van het tv-programma Project Rembrandt, is tijdens de opening aanwezig. Hij gaat in het museum bezoekers portretteren.

Met dank aan

De vaandeldrager is eind januari 2022 aangekocht door de Nederlandse Staat met steun van de Vereniging Rembrandt, VriendenLoterij en het Rijksmuseum Fonds. De tournee door Nederland wordt mogelijk gemaakt door het Rijksmuseum, de Vereniging Rembrandt en de VriendenLoterij. Meer weten over de tour van De vaandeldrager? Kijk dan op www.vaandeldragerontour.nl

Persbeeld

De vaandeldrager