11 januari 2021

Monumentale werken van Eva Jospin voor het eerst te zien in Nederland

Persbericht

Het Noordbrabants Museum introduceert met Eva Jospin opnieuw een internationaal rijzende ster in Nederland. Met ruimtevullende installaties gemaakt van eenvoudig karton laat Jospin bossen, tempels, ruïnes en grotten ontstaan. Eva Jospin: Paper Tales neemt de bezoeker mee door een sprookjesachtig landschap. De tentoonstelling is van 13 maart tot en met 19 september 2021 te zien in ’s-Hertogenbosch.

Met haar monumentale reliëfs van bossen verwierf Eva Jospin internationale bekendheid. De sculpturen, volledig gemaakt van bruin karton, zijn indrukwekkend, niet alleen vanwege hun monumentaliteit maar ook vanwege Jospins aandacht voor detail. Karton verandert onder Jospins handen in rotsen, stenen en vegetatie. In een nauwgezet proces van knippen, snijden en over elkaar leggen, roept Jospin met haar werk de magie van illusie en decor op. 

Werken met karton

Omdat Jospins kunstwerken zijn gemaakt van karton, doen ze ondanks hun grootte toch fragiel aan. Het biologisch afbreekbare karton herinnert ons aan vergankelijkheid en de kwetsbaarheid van de ecosystemen om ons heen. Ook wordt in Jospins werk de intrinsieke waarde van karton zichtbaar: een bekend en vertrouwd materiaal zonder enige esthetische kwaliteit maar met ongedachte mogelijkheden. Tegelijkertijd werkt het ook enigszins bevreemdend, omdat karton in deze kunstwerken als vervanger fungeert voor een eerdere vorm van zichzelf, namelijk hout.

Over Eva Jospin

Eva Jospin (Parijs 1975) is een beeldend kunstenaar met een achtergrond in architectuur, een interesse die duidelijk zichtbaar is in haar werk. In 2015 won ze de Prix de l'Académie des Beaux-Arts. Eva Jospin realiseerde monumentale installaties in heel Frankrijk: op de Cour Carrée in het Louvre, het Domaine de Trévarez in Chaumont-sur-Loire, in de Beaupassage in Parijs, op de Biënnale voor Landschap en Architectuur in Versailles en op Voyage, een tentoonstelling van openbare beeldhouwkunst in Nantes. Internationaal had zij succesvolle tentoonstellingen in Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern (Eva Jospin - Wald(t)räume, 2019), Palazzo Dei Diamanti te Ferrara (Sous-bois, 2018), alsmede in het Grand Palais (La chalcographie du Louvre by Eva Jospin, 2017) en de Manufacture des Gobelins (Carte blanche à Eva Jospin, 2013), beide in Parijs.

Mogelijk gemaakt dankzij

De term ‘verrassend’ is zeker van toepassing op de tentoonstellingen die Het Noordbrabants Museum jaarlijks in samenwerking met de Renschdael Art Foundation organiseert. Het betreft tentoonstellingen van succesvolle buitenlandse kunstenaars aan wie in Nederland niet eerder een solo-expositie werd gewijd. Eerder debuteerden in deze reeks de Schotse Georgia Russell, de Noord-Ierse Claire Morgan (2016), de Japanse Chiharu Shiota (2017), de Indiase Manish Nai (2018), de Iraans-Amerikaanse Ali Banisadr (2019) en de Chinese Shao Fan (2020).