23 december 2022

Twee keer kijken - in gesprek met Lucas De Man bij de kunstwerken van Wim Delvoye

Persbericht

Een poepende Cloaca-machine, getatoeëerde varkenshuiden, of levensgrote glas-in-loodramen met röntgenfoto's van koppels die de liefde bedrijven: de huidige tentoonstelling van hedendaagse kunstenaar Wim Delvoye in Het Noordbrabants Museum is op allerlei manieren te interpreteren. Om een plek te bieden aan al die verschillende perspectieven, organiseert het museum in samenwerking met Lucas De Man Twee Keer Kijken (Live). Een serie interactieve en verdiepende gespreksavonden rondom de meest spraakmakende kunstwerken en thema's uit de tentoonstelling. De gesprekken vinden plaats in een bijzondere setting: in de Sint-Janskathedraal en midden in de tentoonstelling.

"Het werk van Delvoye daagt uit om nieuwe perspectieven te ontdekken, de verwarring niet te schuwen, van mening te verschillen en met nieuwe ogen naar ogenschijnlijke tegenstellingen te kijken – je wordt uitgenodigd om precies dat te doen."

— Jacqueline Grandjean, directeur Het Noordbrabants Museum

4 januari: Kunst en religie

Gedraaide crucifixen die eindeloos lijken door te gaan, glas-in-loodramen met een erotisch randje, betonmolens in gotische motieven - of langgerekte zetpil-kathedralen. De kunstwerken van Delvoye zitten bomvol verwijzingen naar het religieuze. Door ongebruikelijke combinaties, is er volop ruimte voor interpretatie. De kunstenaar lijkt tegen de heilige huisjes te trappen, of omarmt hij het? Op 4 januari start het programma in de Sint-Janskathedraal in 's-Hertogenbosch, waar Oscar Kocken (schrijver, theatermaker en bekend van o.a. De Nieuwe Nachtmis) en Jessa van der Vaart (dominee) hun blik delen op de religieuze beelden en thema's in de tentoonstelling - en het publiek uitnodigen om met elkaar van gedachten te wisselen.

10 januari: Getatoeëerde varkens

Sinds de start van zijn Art Farm project in de late jaren 90, zijn de getatoeëerde varkens van Delvoye een van zijn meest besproken kunstwerken. Zelf stelt de kunstenaar dat hij de dieren gered heeft van de slacht en ze een beter leven heeft gegeven, anderen beschuldigen de kunstenaar van het uitbuiten of mishandelen van de dieren. Hoe kijken we nu, bijna dertig jaar later, naar dit kunstwerk en specifiek het gebruik van dieren in de kunst? En wat maakt een varken nou eigenlijk blij? Je wordt vergezeld door kunstenaar Tinkebell, die in het verleden net als Delvoye met dieren werkte in haar kunst, en Kim Pattiruhu, (eigenaar van het huisvarken Francis Bacon, roepnaam Frans, waarover recentelijk ook een documentaire is verschenen).

18 januari: Poep, kunst en de Cloaca

Misschien wel het bekendste kunstwerk van Delvoye, de Cloaca, vormt het startpunt van de derde sessie. Met dit kunstwerk, te zien op een röntgenfoto in de tentoonstelling, bootst de kunstenaar het menselijke darmstelsel na - inclusief verteringsprocessen én uitwerpselen. Het programma van deze avond start met een stoomcursus over de geschiedenis van uitwerpselen in de kunst. Daarna gaan social designer Fides Lapidaire, (die met haar project broodje poep onderzoekt wat de mogelijkheden van menselijke uitwerpselen zijn voor een circulaire voedselketen), en Marcel Spanier, (MDL-arts en schrijver van het kinderboek ‘Van Mond Tot Kont’), elk vanuit hun expertise dieper in op het kunstwerk. Waar ligt voor jou de grens tussen poep en kunst.

Foto ForLifeFotografie
Foto ForLifeFotografie