13 december 2021

Vanaf zondag 19 december te zien: topwerken uit doorlopend bruikleen JK Art Foundation

Persbericht

Het Noordbrabants Museum toont vanaf zondag 19 december a.s. de tentoonstelling De ontdekking van het heden, met een selectie van vele internationale topwerken uit de verzameling van de JK Art Foundation. In deze expositie zijn vrijwel alle grote Europese stromingen uit de 20ste en 21ste eeuw vertegenwoordigd. Het museum en de stichting brachten onlangs het heugelijke nieuws naar buiten over de doorlopende bruikleen van de gehele kunstcollectie van de JK Art Foundation die bestaat uit honderden werken daterend van 1500 tot heden. Hierdoor zal de collectie ook in de toekomst in wisselende opstellingen blijvend in het museum te zien zijn. De JK Art Foundation geldt als een belangrijke Nederlandse particuliere kunstcollectie.

Extra topstukken

De tentoonstelling De ontdekking van het heden toont vanaf 19 december t/m 26 februari vele topwerken uit de moderne en hedendaagse kunst waarin vrijwel alle grote Europese kunststromingen uit de 20ste en 21ste eeuw vertegenwoordigd zijn. Een museaal geheel van topstukken en kunstenaars met klinkende namen als Pablo Picasso, Piet Mondriaan, Constantin Brancusi, Robert Delaunay, Jean Arp, Tamara de Lempicka, René Magritte, Lucio Fontana, Giorgio Morandi, Joan Miró, Salvador Dalí, Sol LeWitt, René Daniëls, Marlene Dumas, Luc Tuymans en Olafur Eliasson. De expositie kwam tot stand in samenwerking met Singer Laren, maar kent een gewijzigde opzet en bevat nog een veertiental extra kunstwerken. Het betreft onder meer werken van Paul Delvaux, M.C. Escher, Anish Kapoor, Yayoi Kusama en Jan Schoonhoven. Veel van de getoonde werken zijn nog niet eerder voor het publiek te zien geweest.

Constantin Brancusi, Portrait d'une Femme, ca. 1918. Foto Peter Cox. Particuliere collectie, Succession Brancusi, All Rights Reserved (ADAGP), c/o Pictoright Amsterdam 2022
Pablo Picasso, Tête de Pierrot, 1926. Foto: Peter Cox. Particuliere collectie, c/o Pictoright Amsterdam 2021

"Met deze tentoonstelling kan het publiek de unieke verzameling van de JK Art Foundation nu ook in Het Noordbrabants Museum bewonderen. De verrassende collectie bestaat uit zowel objecten en sculpturen als schilderijen, tekeningen en grafiek en bevat kunstwerken van wereldniveau. Wij kunnen niet wachten om de rijkdom van deze unieke verzameling de komende jaren verder met het publiek te delen." Charles de Mooij, directeur Het Noordbrabants Museum.

'In het modernisme is het heden ontstaan.'

In het begin van de 20ste eeuw raken de ontwikkelingen in de maatschappij én in de kunst in een stroomversnelling. Kunstenaars beginnen tegen de gevestigde orde aan te schoppen. Ze experimenteren en zoeken naar nieuwe vormen; de kunststromingen volgen elkaar in rap tempo op. Voortgestuwd door kunstenaars als Pablo Picasso, Fernand Léger en Piet Mondriaan ontstaan vernieuwende stromingen zoals kubisme, futurisme en De Stijl. Salvador Dalí, René Magritte en Joan Miró laten in het surrealisme rede en logica los, terwijl kunstenaars als Constantin Brancusi en Amedeo Modigliani hun kunst terugbrengen naar de essentie. ZERO kunstenaars reageren in de jaren vijftig en zestig op hun voorgangers en pleiten voor radicale vernieuwing. Ook de werken van wereldberoemde hedendaagse kunstenaars als Olafur Eliasson, Anish Kapoor en Marlene Dumas laten in deze tentoonstelling zien hoe de kunst blijft reageren op zichzelf en de wereld om zich heen. In het inleidende essay in de bijhorende catalogus schrijft kunstjournalist Edo Dijksterhuis: 'In het modernisme is het heden ontstaan.' Dat verklaart ook de titel van deze tentoonstelling: De ontdekking van het heden.

Salvador Dalí, Carry-le-Rouet, 1930. Foto: Peter Cox. Particuliere collectie © Salvador Dalí, Fundación Gala-Salvador Dalí, c/o Pictoright Amsterdam 2021
Joan Miró, Peinture-Bleu, 1927. Foto Peter Cox. Particuliere collectie © Successió Miró, c/o Pictoright Amsterdam, 2022

Catalogus

Bij de tentoonstelling verschijnt een geïllustreerde publicatie, een uitgave van Waanders. Met werk van onder anderen Picasso, Dalí, Mondriaan, Klee, Miró, Léger en Daniëls. De catalogus is verkrijgbaar voor € 22,95.

Lezingen

Op zondag 6 januari om 20 en 21 uur wordt er een gratis online lezing georganiseerd over de tentoonstelling. Aanmelden is mogelijk via de website van het museum. Tijdens de looptijd van de expositie vindt iedere zondag om 13.30 uur een gratis inleiding (vol is vol) plaats in het museum.

Over de collectie van de JK Art Foundation

Wim Pijbes, oud-directeur van het Rijksmuseum, omschrijft de verzameling die in ruim 30 jaar bijeen is gebracht door een Brabantse kunstverzamelaar, als 'een prachtige collectie die in Nederland zijn gelijke niet kent'. De stichting leent met grote regelmaat uit aan vooraanstaande musea in binnen- en buitenland.

Over Het Noordbrabants Museum

Sinds de uitbreiding en heropening in 2013 heeft Het Noordbrabants Museum een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De aantrekkingskracht van het fraaie museumcomplex en de al even verrassende als toegankelijke programmering zorgden voor een snelle stijging van het aantal bezoekers. De expositie Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie trok in 2016 maar liefst 421.000 bezoekers uit 81 landen en zette het museum ook internationaal op de kaart. Met 200.000 tot 250.000 bezoekers per jaar is Het Noordbrabants Museum het drukstbezochte museum van het zuiden. De afgelopen jaren werd sterk geïnvesteerd in de verwerving van topwerken, waaronder 4 werken van de Brabantse kunstenaar Vincent van Gogh.