24 maart 2022

Tijd zonder einde. Een nieuwe filosofische lichtinstallatie van Tatsuo Miyajima

Persbericht

Stap binnen in een nieuwe ruimtevullende installatie van de hedendaagse kunstenaar Tatsuo Miyajima (Tokio, 1957). Miyajima staat internationaal bekend om zijn ruimtelijke installaties waarin hij spiritualiteit, boeddhistische filosofie en technologie samenbrengt. Speciaal voor de tentoonstelling Tatsuo Miyajima: Time in Het Noordbrabants Museum maakt de kunstenaar een nieuwe installatie, waarin hij de bezoeker meeneemt in zijn visie op de oneindige reis van het leven. De installatie is vanaf 18 juni te zien in 's-Hertogenbosch.

Met behulp van technologie brengt de kunstenaar zijn filosofische gedachtegang over, die veelal geïnspireerd wordt door het boeddhisme. Kernconcepten binnen het werk van Miyajima zijn: "Keep Changing, Connect with Everything, Continue Forever." Om deze concepten tot uiting te brengen, maakt Miyajima gebruik van zijn typerende LED-tellers (of digits, zoals hij ze noemt), die tellen in een constant herhalende cyclus van 9 naar 1. Met hun knipperende licht omringen en omhullen deze digits de toeschouwer, waardoor er eenheid ontstaat tussen de kijker en het kunstwerk.

Cycli van wedergeboorte

De tijd en het verstrijken daarvan nemen een centrale rol in binnen het werk van Miyajima. Zo ook in zijn nieuwe zaalvullende installatie Samsara, waarin de toepassing van getallen dient als een metafoor voor de cyclus van leven en dood, zowel individueel als collectief. Opvallend daarbij is dat de nul altijd wordt overgeslagen, omdat dit getal volgens de kunstenaar de permanente dood vertegenwoordigt – iets wat geen plaats heeft binnen de terugkerende reis naar wedergeboorte. Wanneer de plaats van de nul is aangebroken in de cyclus staat de teller kort op zwart, in een moment van pauze of ademhaling voordat het leven weer begint.

Foto Lisson Gallery

Van Tokio naar Sydney, van New York naar 's-Hertogenbosch

Tatsuo Miyajima werd geboren in 1957 en woont en werkt in Ibaraki, Japan. Hij voltooide zijn bachelor- en postdoctorale studies aan de Tokyo National University of Fine Arts and Music in 1986. Hier begon hij te experimenteren met performancekunst, voordat hij overstapte naar zijn op licht gebaseerde installaties. Met zijn technologische installaties verwierf Miyajima internationale bekendheid. Eerder had hij succesvolle solotentoonstellingen in o.a. Sydney, New York en Beijing. Ook nam hij deel aan talrijke internationale biënnales en groepstentoonstellingen. Zijn werken kunnen wereldwijd bewonderd worden in musea in Azië, Europa en Amerika.

Verdieping

Aanvullend op de installatie is er in de tentoonstelling een korte film te zien over de kunstenaar en zijn studio. Aan de hand van een interview met de kunstenaar krijgen bezoekers inzicht in Miyajima’s gedachtegang en de context van zijn werk. Hiermee geeft de film handvatten om het kunstwerk vanuit nieuwe perspectieven te bekijken en interpreteren.