6 augustus t/m 16 oktober 2022

Brabantse Nieuwe: Esmee Seebregts

Waiting for blue

Het werk van Esmee Seebregts ('s-Hertogenbosch, 1991) is een ode aan kleur. Haar werk richt zich op de kracht van de kleur. En op de ervaring die erdoor wordt veroorzaakt. De zorgvuldige bereiding van haar eigen ei-tempera verf en het prepareren van een ondergrond ervoor zijn een belangrijk onderdeel van haar werk. Haar kleuren hebben een enorme stralingskracht, die ontstaat door de kleurkracht van de pigmenten en de helderheid van het bindmiddel.

Een ode aan kleur

In de tentoonstelling is het werk Partituur te zien. Dit werk kun je lezen als een muziekstuk, waarin klanken, stemmingen en sferen weerklinken. Ook zijn er werken uit haar Origin-serie te zien. In deze serie verbeeldt zij haar eigen beleving van kleur en geeft ze de eigen aard van de kleuren weer. Zo is lila bewegelijk en uitdagend om in een vorm vast te leggen, oranje krachtig en levendig en blauw in zichzelf gekeerd.

Henk Huibers heeft ter gelegenheid van de tentoonstelling van Esmee Seebregts een zaalfilm gemaakt.

Leestip: 5 vragen aan

In haar werk richt Seebregts zich volledig op de kracht van de kleur en de zintuigelijke gewaarwording die erdoor wordt veroorzaakt. We stelden haar vijf vragen. Wie of wat is bijvoorbeeld haar grootste inspiratiebron?

Foto Jan-Kees Steenman
Photo Jan-Kees Steenman
Wat is de Brabantse Nieuwe?

Onder de noemer 'Brabantse Nieuwe' krijgen startende, veelbelovende kunstenaars uit Noord-Brabant een podium in Het Noordbrabants Museum. Avans Hogeschool maakt als partner van het museum deze tentoonstellingenreeks mede mogelijk en ondersteunt onze visie, dat ontwikkeling van talent en samenwerking hand in hand gaan. Deze reeks is doorlopend te zien in de Tuingalerij.

Eerder te zien