Wist je dat Brabantse kunstenaars er in de 19de eeuw geregeld op uit trokken om buiten de provincie te schilderen? Andersom vormden de Brabantse dorpen en ongerepte natuur inspiratie voor schilders uit alle hoeken van Nederland. Romantische schilders wilden vooral de grootsheid van de natuur vastleggen. Daarna legden kunstenaars zich toe op waarheidsgetrouw schilderen, totdat daar tegen het eind van de eeuw een tegenreactie op kwam: het symbolisme. Blik op de werkelijkheid is een verzameling van deze uitersten en toont kunstwerken gemaakt tussen 1800 en 1925. Van wie? Dát lees je hieronder.
Bezoek de presentatie:
Schildersfamilie Knip
Een beroemde Brabantse familie met het kunstenaarschap in de genen. De Knipjes uit Tilburg telden maar liefst acht kunstenaars, verdeeld over drie generaties. Ze werkten nauw samen, maar hadden ook elk hun eigen specialisme. Henriëtte Knip bijvoorbeeld, was de koningin van de bloemstillevens, terwijl haar nicht Henriëtte Ronner-Knip zich het schilderen van luxueuze poezenscènes eigen maakte. En dan was daar nog Josephus Augustus. Hij schilderde landschappen op basis van zijn studies naar de werkelijkheid en woonde en werkte jarenlang in Parijs en Italië.
Bossche symbolisten
Met het blote oog is niet alles te zien, daar gaat een hele onzichtbare wereld achter schuil. Met dat idee ontketenen de symbolisten eind 19de eeuw een tegenreactie op waarheidsgetrouw schilderen. Op zoek naar een diepere betekenis uiten de symbolistische schilders hun gedachten en gevoelens met behulp van allerlei symbolen. Symbolisten waren buitengewoon geïnteresseerd in het geloof en het bovennatuurlijke en hadden een sterke hang naar het verleden.
Bosschenaar Antoon Derkinderen (1859-1925) was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het symbolisme in Nederland. Gemeenschapskunst was zijn ideaal: kunst in openbare gebouwen die het volk tot diepere gedachten aanzette. Ook de Bossche kunstenaar Antoon van Welie (1866-1956) maakte naam als symbolist.