29 oktober 2016 t/m 29 januari 2017

In de ban van Bosch

Pieter Bruegel, Thé Tjong-Khing, Jan Fabre en Gurt Swanenberg

Vier generaties kunstenaars worden in deze tentoonstelling bijeengebracht van wie het werk sterk is beïnvloed door Jheronimus Bosch. De expositie laat de complete series en zelden getoonde prenten van Pieter Bruegel van de zeven hoofdzonden en -deugden zien in combinatie met een eigentijdse interpretatie van de zeven hoofdzonden door de in 's-Hertogenbosch geboren kunstenaar Gurt Swanenberg. Daarnaast worden er een dertigtal originele tekeningen en voorbereidende schetsen uit het recente op Bosch geïnspireerde kinderboek van Thé Tjong-Khing (Purworedjo, 1933) en het nieuw ontwikkelde, monumentale wandtapijt De Strijdolifant (naar Bosch) van de Belgische kunstenaar Jan Fabre (Antwerpen, 1958) getoond.

De zeven hoofdzonden: Pieter Bruegel versus Gurt Swanenberg

In de beroemde serie – naar het schilderij De Zeven Hoofdzonden - creëerde Bruegel een wereld vol Bosschiaanse elementen met helletaferelen, duivels en monsters. De serie Bruegel-grafiek komt bijna geheel uit de collectie van Het Noordbrabants Museum en was voor het laatst voor het publiek te zien in 1979. De prenten van Bruegel gaan in de tentoonstelling de confrontatie aan met de eigentijdse serie hoofdzonden van de in 's-Hertogenbosch geboren kunstenaar Gurt Swanenberg.

Met een fijn penseel schildert hij minutieus logo's, merknamen, gevarenpictogrammen en zelfs geld op schedels, skeletten en flessen. De complete serie, grotendeels in particulier bezit en daardoor nauwelijks bekend, wordt voor het eerst en eenmalig bijeengebracht. De apotheose van zijn tienjarig jubileum als kunstenaar.

Nieuwe versie van wandtapijt naar Bosch

Tussen 1530 en 1540 is in Brussel een bijzondere serie van vijf tapijten vervaardigd naar schilderijen van Jheronimus Bosch. Vier wandtapijten bevinden zich in het Spaanse Escorial. Het vijfde, De Olifant, is verloren gaan. De compositie is bekend van de gelijknamige prent van Hieronymus Cock uit ca. 1550 die zich in de collectie van Het Noordbrabants Museum bevindt. In opdracht van het museum maakte de Jan Fabre een eigentijdse vertaling. Het wandtapijt is op een hedendaagse manier geproduceerd in het TextielLab van het TextielMuseum. Deze aanwinst is mede mogelijk gemaakt dankzij de Vrienden van Het Noordbrabants Museum.

Jan Fabre, De Strijdolifant (naar Bosch), 2016. Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch

Bosch Grand Tour

Deze tentoonstelling maakt onderdeel uit van Bosch Grand Tour. Zeven vooraanstaande Brabantse musea presenteren in 2016 een hedendaags tentoonstellingsprogramma rondom Jheronimus Bosch. Een ontdekkingstocht langs actuele kunst, design en cultuur geïnspireerd op de meester. Laat je inspireren en verrassen in 's-Hertogenbosch, Breda, Eindhoven en Tilburg.