1 december 2018 t/m 10 maart 2019

Uit de stal van Bosch

Jheronimus Bosch en de Aanbidding der Koningen

Voor de tentoonstelling Uit de stal van Bosch: Jheronimus Bosch en de Aanbidding der Koningen brengt het museum opnieuw een origineel werk van de wereldberoemde Bossche kunstenaar terug naar zijn geboortestad 's-Hertogenbosch.

Aanbidding der Koningen

Het schilderij De Aanbidding der Koningen uit The Metropolitan Museum of Art in New York zal deze winter te zien zijn in het museum. Het bruikleen is bijzonder: wereldwijd zijn er nog slechts zo'n vijfentwintig originele schilderijen van Bosch bewaard.

Afgebeeld zijn de drie koningen die hulde brengen aan het Christuskind op de schoot van Maria. Natuurlijk zijn er in dit werk allerlei typisch Bosschiaanse elementen te ontdekken zoals het gezicht van Christus, de kleine figuren in de achtergrond en een uil, de vogel die steeds weer opduikt in de schilderijen van Bosch.

Jheronimus Bosch, De Aanbidding der Koningen, ca. 1475. The Metropolitan Museum of Art, New York

Driekoningen

Driekoningen, het thema van het schilderij is ook het thema van de gehele tentoonstelling. In de late Middeleeuwen was dit feest erg populair in de beeldende kunst en veelvuldig terug te vinden op schilderijen. Ook het schilderij van Bosch werd al vroeg gekopieerd en geïmiteerd. Deze tentoonstelling besteedt uitgebreid aandacht aan die navolging.

"Na het geweldige succes van de Boschexpositie in 2016 hebben we ons voorgenomen met regelmaat werk van Jheronimus Bosch terug te brengen naar zijn geboortestad 's‑Hertogenbosch."

— Charles de Mooij, voormalig directeur Het Noordbrabants Museum

Uit de stal van Bosch

Jheronimus Bosch werd in zijn eigen tijd al enorm bewonderd. Zijn interpretatie van de aanbiddingen van de drie koningen was één van de populairste composities uit de laatmiddeleeuwse Nederlanden. Er zijn uit die periode meer dan 30 vroege kopieën bewaard gebleven.

Het Bosch Research and Conservation Project, dat sinds 2010 onderzoek doet naar het werk van Bosch en zijn werkplaats, heeft een aantal van deze kopieën nauwkeurig onderzocht. Dit leidde tot een aantal verrassende nieuwe inzichten.

Naast het eigenhandige werk van Bosch zijn er ook werken van navolgers te zien. Schilderijen en prenten van tijdgenoten als Jacob Corneliz van Oostanen, Martin Schongauer en Lucas van Leyden zullen te zien zijn.

Bestel de catalogus

Thuis op je gemak verder lezen? Bij de tentoonstelling verschijnt een aantrekkelijke catalogus, een uitgave van Uitgeverij WBOOKS geschreven door de Bosch-experts Jos Koldeweij, Matthijs Ilsink (Radboud Universiteit Nijmegen) en Ron Spronk (Radboud Universiteit Nijmegen en Queen’s University, Kingston, Ontario). De publicatie is te koop bij de (online) boekhandel en Museumshop. Ook leuk om cadeau te doen!

€ 19,95 Naar de site