Magazine

Uit de kunst: een samenwerking met het Grafisch Atelier

Door Hans November — 21 oktober 2021

Lokale kunstenaars ondersteunen in moeilijke tijden: ook dát is een van onze missies als museum. We sloegen de handen ineen met Grafisch Atelier Den Bosch en nodigden tien talentvolle Brabantse kunstenaars uit een grafisch ontwerp te maken. De werken zijn in de zomer van 2021 in het museum gepresenteerd en ook online te koop. In dit artikel vertellen we je meer.

Het Noordbrabants Museum en het Grafisch Atelier maakten samen de selectie van tien talentvolle kunstenaars met Brabantse roots. Dit zijn: Nan Groot Antink, Femke Dekkers, Arjan Janssen, Jeroen de Leijer, Lotte van Lieshout, Saskia de Maree, Dineke van Oosten, Tijs Rooijakkers, Joran van Soest en Ema Vaneková. Een gevarieerd gezelschap, waarbij ook de ervaring met grafische technieken erg uiteenloopt. Sommigen werken al jaren met zeefdruk of hebben ervaring met etsen, maar er zitten ook kunstenaars bij die het drukwerk van hun werk normaal uitbesteden. Daarom kunnen de kunstenaars begeleiding vragen van een werkplaatsmeester in het Grafisch Atelier.

Ik kijk ernaar uit een nieuwe techniek te onderzoeken. Dit project laat me voelen dat wat ik maak essentieel is.

— Lotte van Lieshout
Foto Grafisch Atelier Den Bosch / Michael Bögels

Inkomen én bereik groeit

"Deze samenwerking leidt tot een daadwerkelijke inkomenssteun voor de kunstenaars", vertelt Hans November, Hoofd Collectie, Educatie en Presentatie. "Ook hun bereik groeit, wat ontzettend belangrijk is in deze tijd. De werkplaats van het Grafisch Atelier biedt kunstenaars, vormgevers en creatieven volop ruimte om – eventueel onder begeleiding – te werken en experimenten."

Foto Grafisch Atelier Den Bosch / Michael Bögels

In de verkoop

De tien kunstenaars bepaalden zelf de technieken die ze gebruikten, de grootte was voor alle werken gelijk: 60 bij 40 centimeter. De werken zijn in een oplage van tien stuks gedrukt. De eerste druk is aan de collectie van Het Noordbrabants Museum toegevoegd, de overige negen zijn voor de verkoop.

Investeer in kunst

Altijd al een kunstwerk van een talentvolle maker aan de muur willen hebben? Dit is je kans! De prijzen van de werken liggen tussen de € 350 (zonder lijst) en € 500 (met lijst). De gehele opbrengst gaat naar de kunstenaar. Interesse? Check alle kunstwerken in de online grafiekwinkel van het Grafisch Atelier.

Femke Dekkers, z.t., 2021.
Arjan Jansen, z.t., 2021.
Nan Groot Antink, Blad, bloem, bes, 2021.

Hans November (1978) is hoofd Collectie, Presentatie en Educatie bij Het Noordbrabants Museum. Na een internationale carrière in de kunst- en antiekhandel was hij eerder actief als conservator 20ste en 21ste -eeuwse kunst. Hij studeerde Kunstwetenschappen aan de KU Leuven en de Universiteit Leiden en zijn interessegebieden zijn moderne en hedendaagse kunst, architectuur, design en volkskunst.