Magazine

Een nieuwe aanwinst van de Amerikaans-Iraanse kunstenaar Ali Banisadr

Door Hans November — 04 november 2021

In 2019 maakte de Amerikaans-Iraanse kunstenaar Ali Banisadr (Teheran, 1976) zijn debuut in Het Noordbrabants Museum: zijn solotentoonstelling was een doorslaand succes. We zijn dan ook ontzettend trots dat we Banisadrs schilderij Red in september 2021 – met steun van de Renschdael Groep – aan onze vaste collectie toe hebben kunnen voegen. We vertellen je graag waarom!

Banisadrs schilderijen zijn een wonderlijke weerspiegeling van zijn Iraanse afkomst en de invloed van Europese grootmeesters, zoals Jheronimus Bosch, Paolo Veronese, Tintoretto en Francis Bacon. Banisadr verbeeldt op geheel eigen wijze de apocalyptische sfeer en fantasiefiguren uit de werken van Bosch en Bruegel. Zijn heldere en levendige kunstwerken zijn een mix van orde en chaos, van schoonheid en horror.

Einde der tijden

Banisadrs werk neemt je mee in een wereld vol abstract expressionisme waarin wereldgeschiedenis en mythologie elkaar moeiteloos kruisen. Red (2020) is geen uitzondering. De titel benadrukt de opvallende rode lucht, een verwijzing naar het Bijbelse einde der tijden. Deze symboliek kreeg voor de kunstenaar een extra dimensie omdat hij het schilderij voltooide tijdens de coronapandemie.

Ali Banisadr, Red, 2020. Collectie Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch. Foto: Jeffrey Sturges. Verworven dankzij de steun van de Renschdael Groep

Schilderen op geluid

Het bijzondere aan Banisadrs kunstwerken is dat hij geluid ziet wanneer hij schildert. Dit wordt ook wel synesthesie genoemd.

"Als ik start met een schilderij is dat altijd gebaseerd op een interne ruis. Zodra ik mijn kwast neerzet, begint het geluid en kan ik het kunstwerk creëren op basis van de geluiden die ik hoor tijdens het schilderen. Dat is de kracht in mijn werk. Het zorgt ervoor dat ik de compositie kan maken en alles bij elkaar kan laten horen."

— Ali Banisadr

Gevierd kunstenaar

Banisadr groeit op in Iran, maar vlucht vanwege de Iran-Irakoorlog met zijn familie naar de Verenigde Staten. Hij woont en werkt tegenwoordig in New York, waar hij ook zijn kunstopleiding volgde. Zijn werk wordt onder meer getoond en aangekocht door musea als het MoMA in New York, Centre Pompidou in Parijs en het British Museum in Londen.

Banisadr is tevens een groot Jheronimus Boschliefhebber en bewoog in 2016 hemel en aarde om op de valreep een ticket voor de tentoonstelling Jherominus Bosch – Visioenen van een genie te bemachtigen. Hij was zó onder de indruk van de werken, dat hij een hele dag in het museum bleef om ze te bestuderen. Dit contact leidde tot een solotentoonstelling in 2019 en nu tot deze aankoop. Bijzonder, toch?

Met dank aan

Het Noordbrabants Museum is ontzettend trots dat zij in deze huidige tijd de collectie heeft kunnen versterken met dit krachtige en belangrijke schilderij, mede dankzij de steun van de Renschdael Groep.

Hans November (1978) is hoofd Collectie, Presentatie en Educatie bij Het Noordbrabants Museum. Na een internationale carrière in de kunst- en antiekhandel was hij eerder actief als conservator 20ste en 21ste -eeuwse kunst. Hij studeerde Kunstwetenschappen aan de KU Leuven en de Universiteit Leiden en zijn interessegebieden zijn moderne en hedendaagse kunst, architectuur, design en volkskunst.