Magazine

Liefde voor het landschap met Michaël de Kok

Door Charlotte Hoitsma — 25 november 2021

De Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant ging dit jaar naar schilder Michaël de Kok, die in zijn werken de mooiste landschappen tot leven brengt. De kunstprijs zet Brabantse kunstenaars in de schijnwerpers en werd in november 2021 voor de vierde keer uitgereikt aan een Brabantse kunstenaar met bewezen talent. We stellen de winnaar graag aan je voor.

De Kok in ’t kort

Michael de Kok werd in 1958 geboren in Hilvarenbeek, groeide op in een kunstenaarsfamilie en woont en werkt inmiddels in Tilburg. Hij exposeerde in New York, maar zijn werk is vooral in België bekend. Herkenbaar aan De Koks werk: zijn liefde voor het landschap. In zijn schilderijen lijkt hij bijna te onderzoeken hoe ver hij kan gaan in het abstraheren ervan. Ook heeft De Kok een subliem gevoel voor kleur en gaan abstractie en figuratie naadloos in elkaar over.

Foto Ruud Balk

Bergen en dalen

De kunstenaar schildert op basis van zijn eigen herinneringen; van een koude winternacht tot een mooie herfstdag. Hij verbeeldt wolken, bergen, grasvlaktes, valleien en meren met mooie kleurvlakken, subtiele schakeringen en spannende contrasten. Bij sommige doeken lijkt het landschap een kwartslag gedraaid, waardoor de horizon verticaal loopt. De schilderijen laten de oneindigheid van het landschap zien en stralen daarmee een adembenemende stilte uit.

Michaël de Kok, Untitled (Valley), 2011. Collectie Het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch. Schenking Will en Jan van Hoof Fonds in het kader van de Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant, 2021

Drie kunstwerken

Voor de kunstprijs selecteerde Het Noordbrabants Museum drie kunstwerken die een goed beeld schetsen van het oeuvre van de kunstenaar. De presentatie is aangevuld met vijf werken uit zijn collectie. De tentoonstelling is voor iedereen te bewonderen in het museum.

Brabantse Kunstprijs

De Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant is een oeuvreprijs toegekend aan Brabantse kunstenaars met een succesvol kunstenaarsparcours. De laureaat wordt gekozen door Het Noordbrabants Museum, waarna de kunstenaar de opdracht krijgt om in een tijdsspanne van maximaal één jaar een kunstwerk voor het museum te vervaardigen. Dit werk wordt vervolgens toegevoegd aan de collectie.

Charlotte Hoitsma (1993) is conservator moderne en hedendaagse kunst bij Het Noordbrabants Museum. Ze behaalde cum laude haar Research Master aan de Universiteit Utrecht. Na haar afstuderen werkte ze als junior docent aan de Universiteit Utrecht en als junior conservator moderne kunst bij Stedelijk Museum Alkmaar. Een aantal van haar interessegebieden zijn: textielkunst, de domestieke ruimte in kunst, de wisselwerking tussen spiritualiteit en abstracte kunst en de mens-natuur relatie.