Geen heilige, geen mythe, maar een gewone man. Rubens kijkt niet omhoog, maar recht in het gezicht van de mens. Rubens schildert hier geen heilige of mythologische figuur, maar een gewone man — misschien een arbeider of zeeman. Hij legt hem vast vanuit twee hoeken, met snelle, trefzekere penseelstreken. De vermoeide ogen, de stugge baard, de stevige kaak: elk detail ademt karakter.
Levendig, eerlijk en echt
Deze studie toont Rubens op zijn meest onderzoekende manier. Het is bijzonder hoe Rubens hier niet zoekt naar perfectie, maar naar menselijkheid. In zijn atelier, omringd door leerlingen als Van Dyck, onderzoekt hij hoe licht over een gezicht valt en hoe een houding verandert met een kleine draai. Zulke olieschetsen gebruikte hij later als studie, maar ze hebben ook op zichzelf een enorme kracht. Ze zijn levendig, eerlijk en echt. Juist in dit kleine paneel voel je waarom hij tot de allergrootsten behoort: niet door zijn monumentale altaarstukken, maar door zijn vermogen om in één schilderachtige beweging het wezen van een mens te vangen.
Praktische informatie
| Titel |
Studie van man, hoofd, schouders
|
| Vervaardiger | Peter Paul Rubens |
| Datum | ca. 1615 |
Dit werk maakt deel uit van de langdurige bruikleen van de JK Art Foundation.