31 augustus t/m 1 december 2013

Lita Cabellut

Trilogie van de twijfel

De Spaanse kunstenares Lita Cabellut (Barcelona, 1961) is na een succesvolle internationale tournee, voor het eerst groots in een Nederlands museum te zien. In Het Noordbrabants Museum presenteert zij twee series overweldigende figuurstukken. Vijf nieuwe drieluiken over macht, onrecht en onwetendheid worden gecombineerd met een reeks van zeven speciaal voor Het Noordbrabants Museum gemaakte Sterke vrouwen: Coco Chanel, Frida Kahlo (2x), Anne Frank, Moeder Theresa, Madame Curie en Billie Holiday. Ook worden vier voorlopers van deze serie getoond.

Trilogie van de twijfel

Trilogie van de twijfel en de vier andere drieluiken zijn maatschappelijk geïnspireerde schilderijen met indringende personages. Deze laten als onder een vergrootglas zowel de lichte als de donkere kant van het leven zien. Zij roepen associaties op met bekende typen uit de kunst. Cabellut voelt zich – door haar Spaanse afkomst en haar kunstenaarsloopbaan in Nederland – thuis bij Diego Velazquez en Francisco de Goya, maar ook bij Jeroen Bosch en Pieter Bruegel.

Foto bymarjo

Sterke vrouwen

Sterke vrouwen is een galerij van alter ego’s van de kunstenaar, vrouwelijke iconen zoals Coco Chanel, Frida Kahlo en Billie Holiday die uitzonderlijke idealen symboliseren. Met deze figuurstukken op billboardachtig formaat vraagt Cabellut aandacht voor eigenschappen als dapperheid, compassie en opoffering. Haar interesse ligt bij de breekbaarheid van de mens. Kunst moet voor haar de weg naar het hart en naar het verstand zijn.

Eigen techniek

De doeken van Lita Cabellut vallen op door een opmerkelijke lak- of vernislaag met een kenmerkend craquelé. De lijnen van het craquelé spelen een rol in de expressie van de figuur. Fotografie en het werken met modellen staan centraal in haar werkwijze. Door haar grote aandacht voor kostuum, belichting, grimeerwerk en lichaamshouding benadert zij de uitstraling van het theater.

Over de kunstenaar

Lita Cabellut (Barcelona, 1961) studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Zij woont en werkt in Den Haag. Cabellut heeft voor furore gezorgd met haar theatrale portretten: in Dubai met haar Gesluierde vrouwen, in Parijs met Coco, in Londen met Frida en Portrait of Human Knowledge, in Hong Kong met de serie Behind the Curtain en in Barcelona met Trilogie van de twijfel.

Credit header: Lita Cabellut, Trilogie van de twijfel, 2013. Foto Studio Tromp

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Lita Cabellut, Trilogie van de twijfel, 2013. Foto Studio Tromp
De tentoonstellingscatalogus

De tentoonstelling wordt vergezeld door een publicatie met tekst van Rob Smolders, uitgegeven door Lecturis in samenwerking met Lita Cabellut.