28 juli t/m 4 november 2018

Manish Nai

Capturing time

Na de Japanse Chiharu Shiota, de Noord-Ierse Claire Morgan en de Schotse Georgia Russell laat Het Noordbrabants Museum met de Indiase kunstenaar Manish Nai (Gujarat, 1980) opnieuw een internationaal rijzende ster zien in Nederland. Manish Nai: Capturing Time is de eerste museale solotentoonstelling van deze kunstenaar in Nederland.

Indiase abstracte kunst

Manish Nai is één van de weinige contemporaine kunstenaars in India die consequent abstract werkt. Tegelijkertijd blijft zijn Indiase afkomst herkenbaar. Voor zijn ruimtelijke werken gebruikt de kunstenaar eenvoudige en geleefde materialen zoals jute, krantenpapier, canvas, karton en het kleurrijke textiel van sari's. Dit bekrast, verkreukelt, perst en plooit hij tot twee- en driedimensionale geometrische vormen. Nai wil daarmee de geschiedenis van het materiaal 'vangen' en vastleggen. In de tentoonstelling zijn 12 werken te zien, waaronder een installatie gemaakt van van 400 houten klossen en enorme hoeveelheden gekleurd katoen en sculpturen van krantenpapier

Foto Marc Bolsius

Kunst van de straat

Naast ruimtelijk werk worden in de tentoonstelling ook foto's getoond. Afgebeeld zijn grote reclameborden die na de recente financiële crisis in ongebruik raakten en zo hun functie verloren. Nai is gefascineerd door deze grote abstracte vlakken, die overal opduiken in het straatbeeld rondom Mumbai.

"Het is alsof je Mumbai ruikt, het is een heel fysiek kunstwerk."

— Hans November, hoofd collectie, presentatie en educatie

Over de kunstenaar

De in Mumbai wonende Manish Nai groeide tijdens zijn eerste levensjaren op in een kappersgemeenschap. De plukjes haar die bij zijn grootvader op de grond rondom de kappersstoel vielen, inspireerden Nai tot het hergebruik van materialen. Vastbesloten de omstandigheden van zijn gezin te verbeteren zette Nai's vader ondernemingen op in confectiekleding en verpakkingsmateriaal.

Na school hielp Nai zijn moeder met verstel- en inpakwerk. Deze jeugdervaringen waren bepalend voor Nai’s latere vorm- en materiaalkeuze. Op de L.S. Raheja School of Art ontstond Nai's affiniteit met abstracte kunst.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Foto Roel van Tour
Bestel de catalogus

Thuis op je gemak verder lezen? Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus die het verhaal vertelt van Manish Nai. De publicatie is te koop bij de (online) boekhandel en Museumshop. Ook leuk om cadeau te doen!

€ 19,95 Naar de site