Geweest
6 april t/m 25 augustus 2019

Ali Banisadr

Foreign Lands

De schilderijen van de kunstenaar Ali Banisadr (Teheran, 1976) zijn een weerspiegeling van zijn Iraanse afkomst en de invloed van Europese kunstenaars als Jheronimus Bosch, Paolo Veronese, Tintoretto en Francis Bacon. De heldere en levendige kunstwerken zijn een mix van orde en chaos, van schoonheid en horror. Ze nemen ons mee in een wereld vol abstract expressionisme waarbij de wereldgeschiedenis en de mythologie elkaar ontmoeten.

Synesthesie

Wat als je kleur niet alleen kunt zien, maar ook kunt proeven? Of stel dat je geluid niet alleen kunt horen, maar ook kunt zien? Als je zintuigen zich op deze manier vermengen, dan heb je synesthesie. Net als kunstenaar Banisadr. Wanneer zijn penseel het doek raakt, komt hij terecht in een ruis. Wanneer Banisadr schildert, ziet hij geluid.

"Als ik start met een schilderij is dat altijd gebaseerd op een interne ruis. Zodra ik mijn kwast neerzet, begint het geluid en kan ik het kunstwerk creëren. Her zorgt ervoor dat ik de compositie kan maken en alles bij elkaar kan laten horen."

— Ali Banisadr
Ali Banisadr, The Gatekeepers, 2010. Privé collectie. Courtesy of the artist and Galerie Thaddaeus Ropac, London, Paris, Salzburg. Foto Jeffrey Sturges
Foto Jan-Kees Steenman
Ali Banisadr, At Once, 2015. Vanhaerents Art Collection Brussel. Courtesy of the artist and Blain | Southern Gallery

Europees debuut

In het voorjaar van 2019 beleeft Banisadr zijn museumdebuut in Europa met een overzichtstentoonstelling in Het Noordbrabants Museum. Dit sluit aan bij het streven van het museum om kunstenaars te introduceren die nog niet of nauwelijks in Nederland te zien zijn geweest. Banisadrs kunstwerken zijn terug te vinden in prestigieuze openbare collecties over de hele wereld, zoals bij het Metropolitan Museum of Art in New York, het Museum of Contemporary Art in Los Angeles, de Saatchi Gallery en het British Museum in Londen.

Foto Jan-Kees Steenman

Zijn werk is ook getoond in verschillende groepsexposities en belangrijke internationale openbare en privécollecties, zoals de Hirshhorn Museum and Sculpture Garden in Washington, het Metropolitan Museum of Art in New York, het Museum of Contemporary Art in Los Angeles, het British Museum in Londen, het Centre Pompidou in Parijs, het Los Angeles County Museum of Art (LACMA) in Los Angeles, het Museum der Moderne in Salzburg en de Albright-Knox Art Gallery in Buffalo. Deze tentoonstelling wordt georganiseerd met de steun van Blain|Southern.

In het kort

De familie van Banisadr vertrok in 1988 uit Iran. Ze gingen eerst naar Turkije en kwamen daarna in Californië terecht. Banisadr studeerde psychologie en behoorde tot de ondergrondse graffitiscene van San Francisco. In 2000 verhuisde hij naar New York waar hij zijn bachelordiploma behaalde aan de School of Visual Arts en zijn master aan de New York Academy of Art. Hij woont en werkt momenteel in het New Yorkse Brooklyn.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:
De tentoonstellingscatalogus

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met teksten van kunsthistoricus Robert Hobbs en Hans November, hoofd collectie, presentatie en educatie.

€ 19,95

Ontdek meer