Altijd te zien

Doorkijken

Doorkijken! Kijk je mee? In de Quistvleugel op de begane grond van het museum vind je een fantastische selectie uit de collectie van de JK Art Foundation en onze eigen collectie. Een mooie mix van schilderijen, foto's en sculpturen van ZERO-kunstenaars als Jan Schoonhoven en Brabantse kunstenaars met een internationaal oeuvre, zoals Mark Manders, Jolanda van Gennip en JCJ Vanderheyden. En werk van twee internationaal bekende kunstenaars: Robert Zandvliet en Daniel Buren. Op dit moment kun je je ook laten verwonderen door een aantal recente aanwinsten, zoals het werk Red van Ali Banisadr.

Wat ga je zien?

Na de Tweede Wereldoorlog ontstaat er onder kunstenaars een grote behoefte om een nieuwe weg in te slaan. Dit uit zich onder andere in een schilderstijl waarbij het om het materiaal zelf draait. De materie-kunstenaars experimenteren met verf en onconventionele materialen zoals zand, cement, verkoold hout en jute. Belangrijke kunstenaars binnen deze stroming zijn Antoni Tàpies en Bram Bogart.

Ook de ZERO-kunstenaars, zoals Jan Schoonhoven, Günther Uecker, Dadamaino en Armando, verlangen naar vernieuwende kunst. Zij zetten licht, beweging en monochrome schilderkunst centraal en passen daarbij ongewone materialen toe.

Foto Jan-Kees Steenman

Wie zijn deze kunstenaars?

JK Art Foundation

De JK Art Foundation geeft een grote kunstcollectie in doorlopend bruikleen aan het museum. Daar zijn we de JK Art Foundation ontzettend dankbaar voor! De collectie bestaat uit zo'n 550 werken daterend van 1500 tot heden. Met topstukken van kunstenaars als Brueghel, Rubens, Mondriaan, Brancusi, Van Dongen, Picasso, Magritte, Delaunay, Fontana, Dalí, Modigliani, Lewitt, Dumas, Kapoor, Kusama, Tuymans en Eliasson. Hiermee krijgt het museum op termijn de beschikking over een omvangrijke kunstcollectie van internationale allure.

Foto Jan-Kees Steenman

Will en Jan van Hoof Kunstprijs Noord-Brabant

Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan een Brabantse kunstenaar met bewezen talent. Naast een blijk van waardering is de prijs ook een stimulans: de winnaar ontvangt een subsidie óf opdracht ten behoeve van de collectie van Het Noordbrabants Museum. Het is een samenwerking tussen het Will en Jan van Hoof Fonds en Het Noordbrabants Museum. In 2022 heeft Jenny Ymker de prijs gewonnen. Eerdere prijswinnaars waren Michaël de Kok, Margriet Luyten, Eelco Brand en L.J.A.D. Creyghton.

Brabantse Nieuwe

In de Tuingalerij krijgen jonge, talentvolle Brabantse kunstenaars het podium dat ze verdienen. Met deze tentoonstellingsreeks spelen we graag in op het dynamische kunstklimaat in Brabant. Avans Hogeschool maakt als partner van het museum deze tentoonstellingsreeks mede mogelijk.

Ontdek meer