8 februari t/m 6 september 2020

Meesterwerken uit Wenen

Vlaamse en Hollandse meesters uit de Gemäldegalerie en het Kupferstichkabinett van de Akademie der bildenden Künste Wien

Een groot aantal Vlaamse en Hollandse meesterwerken sieren momenteel de muren van onze tentoonstellingsvleugel. Meesterwerken uit Wenen toont ruim vijftig schilderijen en twintig tekeningen van onder meer Peter Paul Rubens, Jan Weenix, Melchior d'Hondecoeter, Rembrandt van Rijn en Anthony van Dyck. De werken zijn afkomstig uit de indrukwekkende collectie van de Weense kunstacademie. Het is de eerste keer dat een selectie van deze omvang wordt gepresenteerd op Nederlandse bodem en dat de bijzondere ontstaansgeschiedenis van deze collectie wordt verteld.

Een bijzondere ontstaansgeschiedenis

Na jaren verwoed verzamelen, liet Anton graaf Lamberg-Sprinzenstein in 1822 de Weense kunstacademie een indrukwekkend legaat na. Aan dit nalatenschap, bestaande uit ongeveer 800 schilderijen van meesters als Rubens, Van Dyck, Guardi en Rembrandt, verbond hij echter één voorwaarde. De gift moest toegankelijk zijn voor zowel studenten als publiek. Zo ontstond de Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien: een universiteitsmuseum met een topcollectie.

Foto bymarjo

Net als graaf Lamberg…

In 1822 leverde de nalatenschap van graaf Lamberg een grote bijdrage aan het museum van de Weense kunstacademie. Vandaag de dag kan jij ook, net als de graaf, een schenking of een nalatenschap aan Het Noordbrabants Museum doen. Klik hier en bekijk de mogelijkheden.

Tekenen op zaal

De Weense collectie werd oorspronkelijk bijeen gebracht voor studenten, om te leren van de grote meesters. De schilderijen werden uitvoerig bestudeerd en nage­tekend. Dit tekenen op zaal is onderdeel van de tentoonstelling. Op verschillende plaatsen is er gelegenheid om zelf het potlood op te pakken.

Absolute topstukken

Meesterwerken uit Wenen is te bezichtigen t/m 6 september 2020. De absolute topstukken zijn Bacchanaal met de dronken Silenus van Peter Paul Rubens, Zelfportret op 15-jarige leeftijd van Anthony van Dyck, Portret van een jonge vrouw van Rembrandt van Rijn en De witte pauw van Jan Weenix.

Christian Kollonitsch, Portret van Anton graaf Lamberg-Sprinzenstein, 1770. Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien
Peter Paul Rubens, Bacchanaal met de dronken Silenus, ca. 1611-1615. Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien
Anthony van Dyck, Zelfportret op 15-jarige leeftijd, ca. 1615. Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien
Rembrandt van Rijn, Portret van een jonge vrouw, 1632. Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien
Jan Weenix, De witte pauw, 1693. Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien
Bestel de catalogus

Thuis op je gemak verder lezen? Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus van de hand van Geertje Jacobs en Menno Jonkers. Het boek vertelt het verhaal van de Weense kunstacademie en haar rijke collectie. De publicatie is te koop bij de (online) boekhandel en Museumshop. Ook leuk om cadeau te doen!

€ 24,95 Naar de site