10 oktober 2020 t/m 24 januari 2021

Asjemenou!

De Nederlandse populaire cultuur in 100 voorwerpen

Wat hebben frietje kapsalon, de flippo en de pet van Ome Willem met elkaar gemeen? Iedereen had het erover. De tentoonstelling Asjemenou! vertelt het verhaal van de naoorlogse Nederlandse populaire cultuur aan de hand van 100 voorwerpen. Kom jij ook herinneringen ophalen in Het Noordbrabants Museum?

Het patatje kapsalon

De Rotterdamse kapper Nathaniël Gomes had zin in patat met shoarma en belde de shoarmaboer met het verzoek of alles in één bakje kon. De eigenaar van snackbar El Aviva in de wijk Delfshaven voorzag in de behoefte van de klant. Het patatje kapsalon zou hem vader aller monstersnacks maken.

De flippo

Bericht uit de Volkskrant van 12 mei 1995: 'Een 14-jarige jongen heeft woensdag in Groningen een 12-jarig meisje met een zakmes bedreigd omdat hij haar flippo's wilde hebben.' Halverwege de jaren 90 waren flippo’s een enorme rage. Het was de bedoeling om de volledige collectie te verzamelen of spelletjes te spelen. Deze combinatie maakte de flippo onweerstaanbaar. Ook commercieel was het een slimme zet.

De pet van Ome Willem

'Doen jullie even mee, rakkers?'. Het begon natuurlijk altijd met de entree van Edwin Rutten (Ome Willem) die de kinderen welkom heette. Dan kwam het openingslied en tot slot het gezongen vraag-en-antwoordspel met het publiek. Dat eindigde met de vraag waarvoor kinderen in de jaren 70 zich soms een hele week aan het opladen waren: 'Luister even wat ik roep, lusten jullie ook een... broodje poep?'

Fake Food Japan, Het patatje kapsalon, 2020. Collectie Het Noordbrabants Museum. Foto: Annabel Miedema
Hans Zandvliet, De flippo, 1995. Particuliere collectie. Foto: Annabel Miedema
De pet van Ome Willem, De Film van Ome Willem / VARA. Collectie Beeld en Geluid, Hilversum. Foto: Annabel Miedema
Tip: gratis audiotour door Edwin Rutten

De vertrouwde stem van niemand minder dan Edwin Rutten neemt je mee langs de hoogtepunten van de tentoonstelling. Deze audiotour en extra achtergrondinformatie zijn voor, tijdens en na je bezoek gratis te zien en te beluisteren via onze Museumgids. Vergeet niet je telefoon en oordopjes mee te nemen.

Van krant naar boek, van boek naar tentoonstelling

Deze tentoonstelling is gebaseerd op een vaste rubriek in de Volkskrant. De makers van deze rubriek selecteerden 100 bijzondere en toch alledaagse voorwerpen met een verhaal, die samen deze ode aan Nederland brengen. Ditmaal niet alleen afkomstig uit gerenommeerde musea, maar ook van mensen die het object thuis hebben liggen. Gelijktijdig met de tentoonstelling verschijnt bij Uitgeverij Thomas Rap een boek met alle 100 voorwerpen en verhalen.

Cultuur toegankelijker voor iedereen

De tentoonstelling Asjemenou! is mede mogelijk gemaakt door tentoonstellingssponsor Rabobank. Bovendien maakt de Rabobank als hoofdsponsor van het museum al jaren cultuur toegankelijker voor iedereen. Wij danken onze sponsor dan ook voor de trouwe steun.

Mede mogelijk gemaakt door: