De Japanse kunstenaar Chiharu Shiota (Osaka, 1972) was in 2015 de sensatie van de 56ste Biënnale van Venetië. Het Japanse paviljoen met haar installatie The Key in the Hand stond dat jaar in de top-5 tentoonstellingen van The Guardian en op de cover van The New York Times. Shiota's eerste solotentoonstelling in Nederland biedt een retrospectief overzicht van haar oeuvre. De speciaal op maat van Het Noordbrabants Museum gemaakte installatie Uncertain Journey is het klapstuk van de tentoonstelling.
Huidige tentoonstellingen:
Retrospectief overzicht
In totaal worden er 24 werken geëxposeerd, daterend van 1994 tot 2017, waaronder video's, foto's, tekeningen en sculpturen. Er is ook een foto en video te zien uit de gevierde Venetiëshow. Shiota koos zelf Between the Lines als titel van de tentoonstelling. "Ik wil een overzicht geven van mijn beginjaren als kunstschilder. In die periode voelde ik mij beperkt door het tweedimensionale doek. Om die reden begon ik lijnen in de lucht te tekenen. Deze werden later mijn webinstallaties. Een manier om te tekenen zonder beperkingen."
"Zo vergaat het je als je Shiota's reusachtige web van rode draden binnenstapt. Je kunt je er niet meer van losmaken."
— Trouw
Webachtige installatie
Speciaal voor Het Noordbrabants Museum maakt Shiota de installatie Uncertain Journey. Met tien assistenten werkt de kunstenaar twaalf dagen aan de gigantische webinstallatie. Eerst wordt de tentoonstellingsruimte van ongeveer 130 m² overspannen met een op maat gemaakt net, daarna worden met ongeveer 10.000 nietjes de draden van zo'n 2.000 bollen rode wol vastgezet. Volgens Shiota kan elke draad worden opgevat als het leven van ieder mens dat verweven raakt met andere levens. De installaties van Chiharu Shiota maken wereldwijd een diepe indruk op bezoekers doordat ze universele begrippen zoals identiteit en herinnering op een verbluffend mooie manier vormgeeft.
Over de kunstenaar
In 1992 start Chiharu Shiota met de studie schilderkunst aan de Seika Universiteit in Kioto. Al snel stuit ze op de grenzen van de schilderkunst. Ze ervaart het als een kleur op doek waarbij iedere verdere betekenis ontbreekt. Ze start een zoektocht naar andere expressiemogelijkheden. Het werk Becoming Painting uit 1994, ook te zien in de tentoonstelling, is het resultaat van dit onderzoek. Voor het eerst laat ze het canvas links liggen en voert ze een performance uit.
Thuis op je gemak verder lezen? Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met een essay door Hans November, hoofd collectie, presentatie en educatie. De publicatie is te koop bij de (online) boekhandel en Museumshop. Ook leuk om cadeau te doen!