Waar staan we voor en gaan we voor?

Missie

Het Noordbrabants Museum is een inlevend museum, geworteld in Brabant, waar je door de verbinding tussen kunst en geschiedenis de wereld om je heen anders ervaart en meer gaat zien. Het Noordbrabants Museum laat bezoekers de wereld op een andere manier ervaren en zien. Met het inlevingsvermogen dat ons kenmerkt, verbinden we mensen, kunst en geschiedenis. Zo dragen we bij aan een positieve verandering van de samenleving.

Visie

Kleine veranderingen bij mensen dragen bij aan grote ontwikkelingen in de tijd. Wij willen de brug vormen tussen mensen en ideeën.

• Het combineren van kunst en verschillende tijden levert nieuwe perspectieven en een persoonlijke kijkervaring op waarbij je hoofd en hart gebruikt.
• Kunst geeft de ruimte om anders te denken, anders te zijn dan is voorgeschreven, in de hoop dat ‘anders’ zal ophouden als anders te worden gezien.
• Het museum kent niet één enkele waarheid maar een veelheid aan mogelijke waarheden.
• Het museum is in continu gesprek met de wereld buiten het museum, is verbonden aan maatschappelijke ontwikkelingen maar is ook een onafhankelijke buitenstaander.
• We onderscheiden ons door de natuur-cultuur relaties in de collectie en onze locatie in Brabant.
• Daartoe verbinden we onze collectie met onderwerpen en kunstenaars van nu én met ons publiek – uit Brabant en (ver) daarbuiten.
• Hierbij richten we ons expliciet op een divers publiek; we willen drempels verlagen en kunst dichterbij verschillende mensen brengen.
• We nodigen hen uit bij te dragen aan het mede vormgeven van het museum op weg naar een rechtvaardiger en meer gezamenlijke toekomst.
• Dit alles doen we met oog voor de wijze waarop ons museum al een eeuw lang vanuit lokale kleur, betekenisgeving, schoonheid en troost biedt aan iedere bezoeker.

ANBI-status

Stichting Noordbrabants Museum is door de Belastingdienst aangewezen als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Belangrijk om te weten is dat een schenking aan Het Noordbrabants Museum door de ANBI-status fiscaal aftrekbaar is.

Hoe kunnen we je helpen?